11. Totale Reset van concept Nationaal park Case for Change De Nationale parken: ze horen onze parels te zijn, maar ze verkeren in een identiteitscrisis. Het Rijk heeft zich teruggetrokken; en de provincies stappen niet zo maar in deze bestuurlijke instituties. Tegelijkertijd bieden de parken enorme kansen voor recreatie en toerisme. “Ze zijn schandalig laag vermarkt”, zo meldde een deelnemer aan de Natuurtop. Niet de organisatie, maar het gebied en de gasten zouden centraal moeten staan. Er is ruimte voor een nieuwe propositie; niemand wil de parken kwijt. Vergezicht De Nederlandse Nationale parken vormen de staalkaart voor de marketing van het internationaal toerisme, en het “lekker weg in eigen land gevoel” in de prachtige Nederlandse natuur en landschappen. Het zijn stuk voor stuk iconen, die er prima bijliggen, omdat het pure business is: een totale reset van het concept Nationaal park. Nationale parken zijn één totaal concept waarbij bezoekers naar keuze gebieden en soorten landschap kunnen beleven. Transitie Terreinbeheerders in één nationaal park gaan samen de uitdaging aan om niet hun eigen terreinen maar de identiteit van het park centraal te zetten. Partijen spreken voor het gebied één “doel & smoel” af. Er moet urgentie worden gecreëerd bij de huidige beheerders om deze stap te gaan zetten. De hernieuwde opzet zou samen met een aantal gastvrijheidsondernemers moeten gebeuren; de huidige bestuurlijke structuren zou je wellicht experimenteel volledig moeten stoppen, om een nieuw experiment de ruimte te geven. Nationale parken zijn een wereldwijd bekend merk. Streef naast samenwerking binnen het park ook naar samenwerking tussen parken (bijvoorbeeld met marketing). Samenwerking TBO’s in marketing: EEN logo en dit promoten in hotels, steden, Amsterdam. Korting geven op EEN natuur card voor inkomende toeristen die thuis te boeken is. Icoonprojecten Hank Bartelink (directeur De12L) is bereid met de 12 provinciale landschappen te verkennen welke gebieden voor icoonproject in aanmerking komen. Ook Holland Naturally vergadert over dit idee. Kijk ook naar aanpak andere landen. 12. Stadshotel orkestreert gastvrijheid in natuur buiten stad Case for Change Verbind natuur in en buiten de steden aan de recreatie en gastvrijheid van de stad. Hoteliers in Amsterdam geven aan dat de stad bij langer verblijf van gasten geheel Nederland beslaat. Manager Hotel L’Europe in Amsterdam geeft in interview in de media aan dat gasten naast Stedelijk ook Giethoorn of landschappen in Limburg bezoeken en het hotel dit regelt. Vergezicht Koppel de natuur aan (de betere) hotels in de Randstad waardoor gasten niet alleen de bekende musea bezoeken, maar ook karakteristieke gebieden in Nederland met de kwaliteit van de betere of top hotels in de Randstad. Verbinding voor buitenlandse bezoekers van de topattracties in de stad met de topattracties in natuur en gastvrijheid in andere delen van het land. Karakteristieke natuur en gastvrijheid zijn onderdeel van de City Marketing van Amsterdam 65 Pagina 68

Pagina 70

Scoor meer met een webshop in uw relatiemagazines. Velen gingen u voor en publiceerden publicaties online.

588 Lees publicatie 242Home


You need flash player to view this online publication