functie. De ondernemer heeft dus tot taak om de investering in de natuur als onderdeel van het businessplan zichtbaar en toetsbaar te maken. Een andere invulling van dit Principle is in de richting van de toerist die bewust een regio bezoekt om de natuurkwaliteit. De natuur is gastvrij in de zin dat deze veel ruimte biedt voor gebruik en beleving. Randvoorwaarde is dat de recreatiedruk op aantrekkelijke plekken niet te groot wordt. Geen nieuw verdienmodel zonder innovatie Natuurwinst én ondernemingswinst als uitkomst van een nieuw verdienmodel kan niet zonder innovatie. Realisatie van het Principle ‘Geen groen zonder recreatie’ in combinatie met de uitdaging om nieuwe bruggen te slaan tussen natuurwinst en maatschappelijke winst vraagt om verandering van verdienmodellen van de gastvrijheidssector. Verandering vraagt om innovatie door anders te kijken naar natuur en beleving van natuurkwaliteit. De ondernemer moet zich afvragen hoe natuur en versterking van natuurkwaliteit het eigen verdienmodel kan versterken. We zien voorbeelden van ondernemers die met partners de natuurkwaliteit om hun bedrijf verbeteren als onderdeel van de beleving van de gasten. De uitdaging is ook om in regio’s ondernemers samen de natuurkwaliteit te laten verbeteren; voorbeelden zijn te zien in Noord-Brabant waar gewerkt wordt met streeklogo’s, poortwachters, ontwikkeling van de Baronie. Dit zijn duidelijke pogingen om natuurontwikkelingen in verdienmodellen mee te nemen. Nieuwe verdienmodellen vragen niet alleen om (publieke of private) investeringen maar ook om innovatieve onderhoudsmodellen. Instandhouding en versterking van bestaande kwaliteiten is wellicht niet aansprekend, maar kan wel zeer attractief voor de ontwikkeling van de business zijn. Innovatie verandert Succesvolle ondernemers proberen het speelveld te bepalen; innovatieve ondernemers veranderen het speelveld en vaak ook de spelregels. We hebben de neiging sterk te kijken naar de succesvolle ondernemers op dit moment. Deze geven fantastische voorbeelden hoe gastvrijheid en natuur elkaar versterken. Aan de andere kant moeten we beseffen dat succesvolle ondernemers hun succes willen beschermen en door lobby de standaard willen zetten. ‘Incrementele’ innovatie verhoudt zich goed met dit systeem doordat het gericht is op constante verbetering en aanpassing van het bestaande. echter ‘disruptive’ innovatie die een geheel andere werkwijzen en business modellen mogelijk maakt, staat juist op gespannen voet met de successen uit het heden. Vernieuwing doet pijn en vraagt dat we openstaan voor andere ondernemers, andere werkwijzen en experimenteren. Geef ondernemers de kans te experimenteren, een nieuw 36 Pagina 39

Pagina 41

Heeft u een clubblad, pageflip of digi whitepapers? Gebruik Online Touch: reclamefolder van pdf naar digitaal converteren.

588 Lees publicatie 242Home


You need flash player to view this online publication