C. Ondernemer en Innovatiekracht Gastvrijheid zit in de natuur De gastvrijheidssector moet zich als een goede gast in de natuur gedragen. Gastvrijheid is de kernwaarde van de gastvrijheidseconomie en zit in de genen van de succesvolle ondernemer. Kijkend naar de basisprincipes (zie begin van dit stuk) is ook de natuur gastvrij in het inpassen van de gastvrijheidseconomie in het eigen eco-systeem. Balanceren tussen waarden, wat is echte/doorleefde gastvrijheid en wat is een toneelstukje/fake, maakt dat gast en gastheer evenwichtig met elkaar omgaan en dit in de toekomst ook kunnen doen. Met andere woorden niet-doorleefde gastvrijheid die met de mond beleefd wordt, maar niet met het hart is een dode letter. De prikkels die de overheid middels subsidies, regels en procedures geeft moeten de kernwaarde stimuleren en geen checklist zijn met afvinkbare waarden zonder echte inhoud. Dus de ondernemer zal zich als goede gast (of beter als goed huisvader) in de natuur behoren te gedragen en moeten zorgen dat hij zijn rol in het eco-systeem optimaal invult. Dit betekent streven naar lange termijn verbintenissen, echte zorg om en voor de natuur en de natuur één van de dragers van het businessmodel laten zijn. Negatief geformuleerd, door enkel te voldoen aan de letter van de procedure en te streven naar winstmaximalisatie verliest de ondernemer zijn geloofwaardigheid en voldoet deze niet aan zijn maatschappelijke 35 Pagina 38

Pagina 40

Scoor meer met een online winkel in uw verenigingsbladen. Velen gingen u voor en publiceerden vakbladen online.

588 Lees publicatie 242Home


You need flash player to view this online publication