4. Transitie 4.1 Pragmatische insteek gekozen De keuze voor een actieagenda met beheersbare, lokale projecten is het gevolg van een pragmatische insteek voor de transitie. Het op gang krijgen van eerste stappen op diverse fronten is belangrijker dan het vooraf ontwerpen van een compleet geëffend pad. Deze pragmatische insteek biedt optimale mogelijkheden om te leren, kennis te verspreiden, bij te sturen en waar nodig zonder gigantische afbreukrisico’s en kosten opnieuw of anders te beginnen. De veelheid aan projectideeën maakt het tevens mogelijk dat er niet gewacht behoeft te worden op één voorbeeldproject of pilot maar dat op meerder plaatsen tegelijk ervaringen opgedaan en uitgewisseld kunnen worden. Een ander belangrijk element is dat veel projecten gericht zijn op het ontwikkelen van concrete business proposities. Geen sterk gesubsidieerde pilots met alle mogelijkheden voor het stilvallen van het project als de subsidie stopt, maar door het direct streven naar toegevoegde waarde voor participanten projecten direct onderdeel te laten worden van de normale bedrijfsvoering van ondernemers in de gastvrijheidssector. De rol van de overheid is in deze die van het creëren van randvoorwaarden en mogelijkheden om stappen te kunnen zetten in plaats van verschaffer van subsidie. De workshop leert dat ruimte in de regelgeving vaak nog onbenut is waardoor zonder aanpassing van wetgeving toch veranderingen in gang gezet kunnen worden. De Green Deals en in de toekomst mogelijk Commercial Deals zijn goede voorbeelden van deze benadering. Het is aan te raden deze benadering vanuit de Rijksoverheid ook door te zetten naar provincies en lokale overheden. 4.2 Van Push naar Pull Om te komen van ‘het over de schutting gooien van kosten voor natuurbeheer en – onderhoud naar vergroting van de koek’ is een verschuiving van initiatief vereist. Daar waar overheden en natuurbeheerders -vaak zonder overleg of afstemming- kosten verleggen naar ondernemers zonder daarmee kansen voor nieuwe business te realiseren, moeten ondernemers uit de gastvrijheidssector het initiatief gaan nemen; van push naar pull. Alleen op deze wijze kan een kwaliteitsverbetering in natuur onderdeel worden van het businessplan van ondernemers. Onderstaand plaatje illustreert deze verandering. De actieagenda zelf levert de concrete handvatten aan ondernemers om initiatief te nemen 19 Pagina 22
Pagina 24Voor verenigingsbladen, online clubmagazines en gidsen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw magazines.
588 Lees publicatie 242Home