Gastvrijheidsvisie ‘Vinden, Verrassen, Verbinden’ gepresenteerd die de komende maanden verder uitgewerkt wordt. Dit gebeurt aan de hand van acht thema’s waarvoor actie-agenda’s worden opgesteld. Een van de thema’s is natuur. Onderstaande box geeft de bouwstenen in de Gastvrijheidsvisie voor het thema natuur weer4. Bouwstenen Natuur Agenda Gastvrijheidsvisie ‘ Vinden, Verrassen, Verbinden’5  Opstellen lange termijn visie en scenario’s voor de gastvrijheidseconomie en natuur, definiëren en uitvoeren nieuwe icoonprojecten [O,B]  Optimaal benutten instrumentarium overheid om innovatie in natuur te stimuleren (regelgeving, fiscaliteit, innovatie subsidies), verkennen optie van „case-managers‟ die innovatie barrières slechten[O]  Verkennen van nieuwe business en samenwerkings-modellen tussen natuur, landschappen, terrein-beheerders en gastvrijheids-economie [B, O, K]  Verkennen internationale best practices zoals sturings-modellen t.a.v. biodiversiteit en ecologische footprint, maar ook National Parcs [O, B]  Creëren open-data structuur van natuurparken, routes e.d. voor location-based services 3.3 Long list actieagenda nader bekeken De long list zelf is als bijlage 6 opgenomen. Ordening van de verscheidenheid aan ideeën op de long list is lastig. Een eerste stap is om een ordening aan te brengen op basis van de bouwstenen van de Gastvrijheidsvisie. We zien dan dat sommige ideeën gericht zijn op de realisatie van nieuwe iconen, maar dat verreweg de meeste betrekking hebben op het optimaal benutten van het instrumentarium van de overheid om innovaties mogelijk te maken én op nieuwe vormen van samenwerking en business modellen. Gebruik maken van best practices uit het buitenland en vergroten transparantie in de sector komen nauwelijks voor. Dit is des te opmerkelijker omdat de quick scan liet zien dat in het buitenland goede voorbeelden te vinden zijn over hoe de gastvrijheidssector samenwerkt om nieuwe natuurgebieden te ontsluiten of om op producten- en dienstenniveau te blijven aansluiten bij de behoeften van de gast. 4 De indicatoren B,K,O geven aan welke partijen primair betrokken zijn B=Bedrijfsleven, K= Kennisinstelling en O=Centrale en decentrale overheid 5 Bron: Vinden, Verrassen, Verbinden. Visie op de Nederlandse gastvrijheidseconomie 2025. Den Haag, 31 oktober 2013, pagina 39 16 Pagina 19

Pagina 21

Heeft u een verenigingsblad, onlinemag of digitale flyers? Gebruik Online Touch: club blad naar een digitale publicatie converteren.

588 Lees publicatie 242Home


You need flash player to view this online publication