2.8 Noodzaak tot verandering Vergroting van de koek is geen vanzelfsprekendheid, maar vraagt om een fundamentele verandering in de verhouding tussen de natuur en de gastvrijheidssector. De kernbegrippen om te komen tot deze nieuwe verhouding zijn ontleend aan de Principles te weten wederkerigheid, samenwerking, netwerken, waardecreatie, innovatie, nieuwe business modellen, diversiteit en reductie overheidsbemoeienis. Weliswaar leert de quick scan dat er goede voorbeelden zijn van samenwerking tussen de gastvrijheidssector en natuursector, maar van synergie op grote schaal is nog geen sprake. Ervaringen in het buitenland leren hoe dit succesvol kan plaatsvinden. De verandering die gezocht wordt is dat gastvrijheidsondernemers natuur niet als gegeven beschouwen maar als een integraal onderdeel in hun bedrijfsvoering meenemen. Dit vraagt niet alleen om investeringen in de natuur zelf maar eveneens om een forse investering in samenwerking met andere ondernemers in de regio die dezelfde natuur in hun eigen bedrijfsvoering meenemen. In plaats van de gast van één bedrijf te zijn wordt een bezoeker de gast van een regio of te wel van een netwerk van ondernemers die gezamenlijk de optimale beleving tijdens het bezoek leveren. De innovatie van het product , de netwerken en de business modellen moeten hierop geënt zijn, evenals de afstemming en samenwerking met de natuurorganisaties en/of overheden in de regio. Natuurorganisaties en overheden moeten hierbij leren dat ondernemers het voortouw nemen bij investeringen in en beheer van natuur. Dit kan niet zonder een echte verandering in het denken én handelen van alle stakeholders; we moeten durven om nieuwe wegen in te slaan. 2.9 Nieuwe benadering vereist: Case for change Het vergroten van de koek staat centraal. Wat hiervoor nodig is, is een nieuwe benadering. Er moeten nieuwe beelden ontstaan over hoe om te gaan met natuur en gastvrijheid én er moet een nieuwe dialoog – en dus een nieuwe taal en begrippenkomen tussen partijen gericht op het bereiken van gemeenschappelijk doelen én het stimuleren van elkaars succes. Dat betekent anders omgaan met bestaande inzichten, regels en procedures maar vooral ook private partijen ruimte bieden om te ondernemen. Dit levert de creatieve spanning op die ondernemers uitdaagt om met innovatieve oplossingen te komen voor de versterking en onderhoud van natuur en landschap en om hierin daadwerkelijk te investeren; dus tot concrete veranderingen die gedreven worden door de ondernemers die hiermee daadwerkelijk aan de slag gaan. Dat is de case for 12 Pagina 15
Pagina 17Voor magazines, online boeken en verenigingsbladen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw edities.
588 Lees publicatie 242Home