bondgenootschappen en andere wegen moeten worden verkend om ruimte voor succesvolle verandering te creëren. 2.6 Natuurlijk bondgenootschap Natuur en Gastvrijheidssector Natuur en landschap zijn dus essentieel voor vrijwel de gehele gastvrijheidssector. De dienstverlening door deze sector vindt immers vaak plaats in of nabij natuur en de gast vraagt steeds meer om onderscheidende natuur en een kwalitatief hoogwaardige omgeving. Daar staat tegenover dat natuurwetgeving de ondernemersruimte beperkt; er is sprake van lange en kostbare vergunningprocedures en wet- en regelgeving maakt bepaalde ontwikkelingen onmogelijk of in elk geval lastig. Omgekeerd geldt dat de gastvrijheidssector van belang is voor de natuursector. In de eerste plaats omdat een van de doelstellingen van natuurorganisaties is om de gasten van de gebieden te laten genieten (en daar helpt de gastvrijheidssector bij). Bovendien zoeken overheden en terreinbeheerders al enige tijd naar mogelijkheden om private partijen te betrekken bij de instandhouding en verbetering van de kwaliteit van natuur en landschap. Bezuinigingen op budgeten voor natuurontwikkeling en –beheer hebben de urgentie voor deze zoektocht versterkt. De gastvrijheidssector is een van de sectoren waarnaar zij kijken. Het feit dat de gastvrijheidssector baat heeft bij onderscheidende natuur en een aantrekkelijk landschap én dat er vanuit deze sector zelf al initiatieven zijn waarbij toenadering wordt gezocht zijn hiervoor redenen. 2.7 Versterking natuur en gastvrijheidssector door ‘vergroting van de koek’ Voor de gastvrijheidssector staat de beleving en het optimaal bedienen van de gast voorop. De bestaande trend om te komen tot verlegging van kosten van overheid of natuurorganisaties naar de gastvrijheidssector is geen structurele oplossing. De gastvrijheidssector bestaat in hoge mate uit relatief kleine bedrijven met een beperkt weerstandsvermogen. Een verhoging van de kosten door extra lasten voor natuurbeheer (‘over de schutting gooien van kosten’) zonder extra omzet is voor deze bedrijven desastreus. Het gevolg is lagere service en een sterk teruglopende beleving voor de gast. De enige duurzame wijze om gastvrijheidssector en natuur te koppelen is te zorgen voor vergroting van de koek (=meer omzet en rendement voor de ondernemer + betere beleving van de gast + kwaliteitsverbetering van natuur). 11 Pagina 14

Pagina 16

Voor uitgaves, online onderwijscatalogussen en handleidingen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw vakbladen.

588 Lees publicatie 242Home


You need flash player to view this online publication