16 de deelnemers die al eerder zijn ingestapt. Hoe staan zij tegenover uitbreiding en wat zijn de voorwaarden die zij stellen, bijvoorbeeld als bij de oprichting van het malegenootschap is ingezet op het ‘landgoedeigenaarschap’? Binding met een landgoed wordt doorgaans gecreëerd door een beperkte groep geërfden langdurig hetzelfde te houden en het ‘wij-gevoel’ te behouden. Een uitbreiding staat meestal haaks op het landgoedgevoel en moet daarom goed worden overdacht. 8. Werving en communicatie Het succes van een malegenootschap is voor een belangrijk deel afhankelijk van de marketingstrategie. Hoe kan deze doelgroep worden bereikt en hoe moet deze worden aangesproken? Afhankelijk van de doelgroep kan ervoor gekozen worden om hiervoor een specialist in te huren. Zeker bij moeilijk te bereiken doelgroepen kan zo’n investering de moeite waard zijn. Enkele aspecten die kunnen helpen bij het succesvol promoten van een malegenootschap zijn de exclusiviteit van deelname, de keuze voor een bijzonder gebied, het benadrukken van het belang bij te dragen aan de kwaliteit van de eigen leefomgeving, een duidelijk uitgangspunt (bijvoorbeeld met als wervingsslogan: “Voel u landeigenaar”), het benadrukken van de link met een historische organisatievorm en het inschakelen van bekende personen voor de promotie. 9. Organisatievorm Voordat kan worden begonnen met het peilen van interesse in deelname in een nieuw malegenootschap en het uiteindelijke werven van de geërfden, dient te worden bepaald welke variant de meest geëigende is voor het betreffende gebied, de financieringsvariant of de eigendomsvariant en welke organisatievorm hierbij het beste past. Bij deze keuze spelen allerlei argumenten een rol, waaronder de medezeggenschap voor de geërfden en de fiscale behandeling. Brusse expertisecentrum nieuwe landgoederen heeft een notitie geschreven over de verschillende mogelijkheden en de voor- en nadelen voor zowel geërfden als de eigenaar. Welke organisatievorm het meest geschikt is hangt van vele zaken af en er is dan ook geen algemeen advies te geven. De tabellen 1a en 1b geven een samenvatting van de mogelijkheden. Pagina 15

Pagina 17

Scoor meer met een online shop in uw maandbladen. Velen gingen u voor en publiceerden nieuwsbrieven online.

586 Lees publicatie 240Home


You need flash player to view this online publication