Ook blijkt duidelijk het sociale karakter van crowdfunding. Investeerders hebben aandacht voor het project, de tegenprestatie en de mensen achter het project. Er wordt minder aandacht besteed aan de persoonlijke profilering van de investeerder of donateur. De doelgroep van 35-65 jaar lijkt over het algemeen het interessantst om te benaderen. Jongere mensen hebben weliswaar interesse, maar beschikken over te weinig financiële middelen. Het blijkt dat de bijdragen hoger zijn als er een tegenprestatie tegenover staat. In het geval van donaties wordt meestal tussen de € 11 en € 25 gegeven. Als sprake is van een product als tegenprestatie, dan wordt meestal tussen € 11 en € 50 gegeven. Als sprake is van een financiële tegenprestatie, wordt meestal tussen de € 51 en € 100 gegeven. De passie van de initiatiefnemer(s) of ondernemer(s) wordt als belangrijkste element ervaren voor de respondenten om een bijdrage te leveren. Ook worden het concrete doel van het project en een exacte uitleg van hoe het geld besteed gaat worden, genoemd als belangrijke aspecten. Van de respondenten die aan crowdfunding hebben gedaan, gaf 80% aan het afgelopen jaar een donatie te hebben gedaan aan een goed doel. Voorts gaf 21% aan het afgelopen jaar in de onderneming te hebben geïnvesteerd. De respondenten die nog nooit via crowdfunding een bijdrage hebben geleverd, scoorden vergelijkbare percentages. Uit onderzoek naar de kunstensector blijkt volgens een van de respondenten tevens dat goededoelenorganisaties nog niet optimaal gebruik maken van de ‘middengroep’ uit de donatiepiramide (circa € 500-/jaar). Men schakelt vaak speciale fondsenwervers in voor het topsegment (> € 1.000/jr.) en de populatie die de basis van de piramide vormt, wordt efficiënt en professioneel bediend met de meer ‘traditionele’ sponsor- en donoracties. De middengroep wordt vaak minder goed bereikt. Crowdfunding blijkt uitermate geschikt om juist deze groep te binden en erbij te betrekken. Ook in de groene sector kan Crowdfunding een geschikt instrument zijn om beter gebruik te maken van de ‘middengroep’ uit de donatiepiramide. Ook is in de kunstsector gebleken dat ongeveer 50% van mensen/bedrijven die deelnemen in crowdfunding, daarvoor nog niet betrokken waren bij de organisatie als donateur of sponsor. Crowdfunding kan dus leiden tot verbreding van de ‘community’. Ook is uit het onderzoek naar voren gekomen dat donateurs bereid zijn tot een significant hogere bijdrage wanneer er direct gegeven wordt aan een project. De NBL-sector is nog weinig bekend met dit soort recente onderzoeksgegevens. Het breed beschikbaar maken van deze data kan de sector vooruithelpen bij het inschatten van het potentieel. Uiteindelijk zal marktonderzoek in de sector zelf tot de meest realistische schattingen moeten leiden. 14 Pagina 19
Pagina 21Interactieve internet catalogus, deze boek of publicatie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie converteren van digi nieuwsbrieven.
574 Lees publicatie 227Home