5. Potentieel NBL-sector voor crowdfunding 5.1 Perspectief met crowdfunding in de NBL- sector Het nut van crowdfunding ligt vooral op het sociale vlak en het kan een goede aanvulling vormen op de bestaande vormen van (project)financiering. De meer commerciële vormen, die echter tot op heden in de sector nog nauwelijks zijn getest, kunnen wel tot nieuwe economische dragers leiden. Crowdfunding heeft op dit vlak in andere sectoren bewezen een alternatief te bieden voor terughoudende banken. Bijna alle gesprekspartners delen de conclusie van de quickscan dat de NBL-sector goede perspectieven heeft om meer te kunnen doen met crowdfunding. Het lijkt allen nuttig en ook nodig om daarin te investeren. Met uitzondering van Eelerwoude zien alle geïnterviewde partijen kansen voor het eigen bedrijf/organisatie om daaraan bij te dragen. Gedeeltelijk kan dit door (kosteloos) deel te nemen in wervings- en voorlichtingsactiviteiten. Anderzijds worden door deze marktpartijen ook cursussen, producten en diensten aangeboden die goed bruikbaar zijn voor partijen in de NBL-sector. 5.2 Potentieel van crowdfunding De mate waarin de NBL-sector crowdfunding zal gaan toepassen, zal voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van het potentieel om additionele financiering te bewerkstelligen. Voor de NBL-sector zijn er tot op heden nauwelijks ervaringsfeiten of marktstudies beschikbaar om dit aan te tonen. In de gesprekken is echter wel gerefereerd aan ervaringen en onderzoek in andere Nederlandse sectoren. Belangrijke inzichten vallen bijvoorbeeld te ontlenen aan het rapport ‘Samen mogelijk maken, onderzoek naar de motivaties van crowdfunders in Nederland’ (Van de Akker et al, 2013). Aan dit onderzoek is door 1.277 respondenten deelgenomen, die via 16 crowdfundingplatforms en initiatieven bij hun achterban onder de aandacht zijn gebracht. Enkele resultaten van de studie:  Nederlanders zien crowdfunding bovenal als een nieuwe mogelijkheid om gezamenlijk projecten mogelijk te maken. Crowdfunding wordt geassocieerd met investeren, echter niet als alternatief voor beleggen op de beurs, maar veel meer als alternatief voor subsidies en banken. 13 Pagina 18

Pagina 20

Scoor meer met een e-commerce shop in uw vaktijdschriften. Velen gingen u voor en publiceerden mailings online.

574 Lees publicatie 227Home


You need flash player to view this online publication