genieten. Per slot van rekening liggen ze in de mooiste plekjes van onze natuur. Neen, van natuur word je niet rijk. Maar in de natuur kun je wel goed zaken doen.” 2.9 “Ondernemerschap is: het vinden van de juiste partners en het sluiten van goede deals” Landschap Noord-Holland is een van de drie Provinciale Landschappen die behalve het beheer van eigen terreinen en erfgoed, ook het Landschapsbeheer onder hun hoede hebben. Dat maakt dat de organisatie een ander karakter heeft dan organisaties die alleen terreinen beheren. Ze hebben de beschikking over een afdeling onderzoekers en projectleiders die gewend zijn de blik te richten op de professionele adviesmarkt in de provincie. Dat geeft ze ervaring in ondernemerschap, concurrentie met andere bureaus en verkenning van kansen in de markt. We spreken daarover met Walter Menkveld, hoofd van de afdeling Onderzoek & Advies. Wat Landschap Noord-Holland onderscheidt van de meeste andere Landschappen, is dat het een afdeling Onderzoek & Advies heeft, met een omzet van circa € 1,5 miljoen per jaar uit het verlenen van onderzoeksadviesdiensten.. Daarnaast komt ongeveer € 1 miljoen omzet uit de Groenploeg, die onderhoud en beheer uitvoert voor opdrachtgevers. De orderportefeuille van de Groenploeg is groeiende. Het is de bedoeling dat ook de portefeuille aan onderzoeks- en adviesopdrachten de komende jaren gaat doorgroeien. Van oudsher is de Provincie Noord-Holland een grote klant. De provincie heeft een deel van de onderzoekstaken op het gebied van natuur naar Landschap Noord-Holland overgeheveld. In toenemende mate verricht Landschap Noord-Holland ook projecten voor gemeenten, waterschappen, Rijkswaterstaat en landeigenaren/particulieren. Menkveld ziet daar ook nog marktkansen voor de komende jaren, en hij beschouwt het als een opgave die te gaan benutten. Menkveld: “Ondernemerschap gaat wat mij betreft over het goed definiëren wat je zelf wilt en kunt, om het vinden van de juiste partners en het sluiten van goede deals. Bij de baggerproblematiek bijvoorbeeld, die in Noord-Holland altijd actueel is, moeten we goede overeenkomsten met het waterschap en boeren sluiten over waar (op wiens grond) en wanneer je het beste de bagger kunt storten. Ook moeten we partners aan ons binden uit andere hoeken van de samenleving.” Landschap Noord-Holland heeft een groep van circa 70 bedrijfsvrienden en daarnaast een paar excellente partners. Met De Friesland Zorgverzekeraar heeft het Landschap sinds kort een overeenkomst, net als een aantal andere Landschappen. Ook grote bedrijven als Hoogovens en KLM zouden businesspartners kunnen zijn; daar zou Landschap NoordHolland volgens Menkveld meer op kunnen investeren. “We moeten als Landschap Noord-Holland laten zien dat we midden in de samenleving staan. Een mooi voorbeeld is 26 Pagina 31

Pagina 33

Heeft u een handleiding, blue berry of digi-clubbladen? Gebruik Online Touch: weekblad naar een online publicatie omzetten.

573 Lees publicatie 226Home


You need flash player to view this online publication