verbonden – een traditie die in Duitsland nog erg sterk is, maar in Nederland beperkt is tot Zuid-Nederland. Dit soort producten heeft weinig tot geen potentie voor Nederlandse bos/natuurbedrijven. De “verkoop van het landschap” is een product dat niet in Nederland verkocht lijkt te worden, tenminste niet op de grootschalige manier waarop dit in Oostenrijk gebeurt. Nederland kent wel landschapsveilingen, maar daar gaat het vooral om instandhouding van het landschap door particulieren en om bedrijven het beheer en onderhoud van landschap(selementen) te laten adopteren. Het landschapsschoon wordt in Oostenrijk als apart product vercommercialiseerd. De Oostenrijkste Staatsbosdienst (Österreichische Bundesforste AG) heeft een eigen “service centrum” (genaamd wild.media) opgezet om hun locaties (bergen, meren, rivieren, bossen, burchten, huizen, etc.) ter verhuren t.b.v. opnames voor films, documentaires, fotoshoots, promoties, etc. (zie ook http://www.wildmedia.at/). Hoewel individuele bosbedrijven dit ook zouden kunnen doen, zou dit ook een optie zijn om mogelijk te ontwikkelen voor meerdere bedrijven c.q. de sector als geheel. Een dergelijke samenwerking zou overigens ook de mogelijkheid bieden om bepaalde producten verder te ontwikkelen die in Nederland wel al op lokaal niveau worden georganiseerd, maar in tegenstelling tot het buitenland nog niet op grotere schaal (gebiedsniveau of zelfs nationaal niveau). Een voorbeeld daarvan zijn de ontdekkingspassen in Groot-Brittannië. De ontdekkingspas (discovery pas) is geldig voor een specifiek gebied. Als je de (jaar)pas koopt, kun je een jaar lang gratis gebruik maken van de betaalde parkeerplaatsen in dat specifieke gebied, ondersteun je het onderhoud en de verbetering van de recreatieve faciliteiten in dat gebied en ontvang je nieuwsbrieven over het gebied. Daarnaast zijn er nog lokale voordelen (bijv. korting bij lokale bedrijven) en nationale voordelen (bijv. korting op bepaalde boeken, kleding en vakantiehuizen) (zie ook www.forestry.gov.uk/ pass) . • De ecosponsoring zoals bij een Zwitsers gemeentebosbedrijf is opgezet. De projecten die worden gesponsord, zijn enerzijds gericht op het beheer en de ontwikkeling van bos en natuur, en anderzijds op educatie. Sponsoren zijn regionale en nationale bedrijven en private stichtingen (http://szf-jfs.org/doi/pdf/10.3188/ szf.2011.0046). Ook interessant voor Nederland zijn: • De regulerende en ondersteunende diensten (CO2-certificaten, vergoedingen voor waterkwaliteit en waterkwantiteit) die vooral in Duitsland vorm krijgen (zie Bijlage 2). Hoewel hier weinig voorbeelden van zijn, bieden zij mogelijk interessante inzichten in hoe deze producten vermarkt zijn. 51 Pagina 62
Pagina 64Interactieve digi tijdschrift, deze club blad of rapport is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie omzetten van online verenigingsbladen.
558 Lees publicatie 222Home