Tabel 19: Voorbeelden van ecosysteemdiensten vermarkt in het buitenland. Ecosysteemdienst Productverstrekking Voorbeelden Wild en wildspecialiteiten, industrieel zaaghout, houtsnippers, houten eindproducten, energie uit biomassa, energie uit water, energie uit wind, siergroen, kerstbomen, kurk, medicinale planten, bosbier, landgoedbier, zaailingen en zaden, zand en grond, visteelt en visverkoop, vruchten, honing & bijenproducten, truffels Regulerende diensten Culturele diensten Waterkwantiteit en -kwaliteit Zomerconcerten, boomklimcursussen, motorsport, meibomen en meiberken, natuurcampings, resorts & conferentiecentra, vakantiewoningen, natuuractiviteiten voor kinderen, forest schools, jacht, autoverhuur, visbootverhuur, visvergunningen, fietsverhuur, bostrein, paardrij-evenementen, arboretum, bosbezoek (via entreegelden), bosbouwseminars, ontdekkingspas, bruiloften in bos Ondersteunende diensten CO2-certificaten, CO2-aandelen Overig Dienstverlening derden, adoptie bomen, ecosponsoring, aanleg groen, verkoop landschap, adverteren in bos, natuurbegraafplaatsen, huisdierenbegraafplaatsen, huizenverkoop Uit Tabel 19 wordt duidelijk dat de producten die op de markt worden gebracht door buitenlandse bos/natuurbedrijven, vooral op het gebied van de productverstrekking en de culturele diensten liggen. Er is ook een aantal producten dat niet zo eenduidig in te delen was en daarom onder het kopje “overig” is gezet. Duidelijk is dat er slechts weinig voorbeelden van producten uit de regulerende diensten en de ondersteunende diensten te vinden zijn (respectievelijk één voorbeeld en twee voorbeelden), ondanks dat hier expliciet naar gezocht is. Dit komt overeen met wat we voor Nederland hebben gevonden op het gebied van innovaties (zie ook Tabel in Paragraaf 5.1.1.) 6.2 Vergelijking buitenlandse innovaties met die uit Nederland Als je naar de producten in Tabel kijkt, wordt duidelijk dat veel van de producten die in het buitenland vermarkt worden, ook in Nederland al vermarkt worden of gepland zijn te worden vermarkt (zaaghout, houtsnippers, houten eindproducten, energie uit biomassa, siergroen, kerstbomen, concerten, recreatieve activiteiten in het bos, educatie, bruiloften, begraafplaatsen, enz.). Er zijn slechts weinig voorbeelden die mogelijk een inspiratiebron vormen voor Nederland. Van de voorbeelden van producten die niet in Nederland worden vermarkt, is een groep van producten ook vrijwel niet van toepassing. Neem de verkoop van kurk. Dit product vind je vooral in landen waar de kurkeik van nature voorkomt (Spanje, Portugal, Frankrijk). De verkoop van meiberken en meibomen is sterk aan een culturele traditie Pagina 61

Pagina 63

Voor clubbladen, online kranten en onderwijs magazines zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw sportbladen.

558 Lees publicatie 222Home


You need flash player to view this online publication