4.2.2 Kosten & opbrengsten Het resultaat van een bedrijf is het verschil tussen de kosten en opbrengsten. In deze paragraaf zullen we deze twee aspecten onder de loep nemen. Uit de enquête bleek dat de belangrijkste bronnen van inkomsten zijn: 1. De verkoop van hout – 81 keer als belangrijkste inkomstenbron genoemd, 31 keer als secundaire inkomstenbron en 9 keer als tertiaire inkomstenbron; 2. Subsidies − 47 keer als belangrijkste inkomstenbron genoemd, 49 keer als secundaire inkomstenbron en 6 keer als tertiaire inkomstenbron; 3. Jacht – 4 keer als belangrijkste inkomstenbron genoemd, 20 keer als secundaire inkomstenbron en 32 keer als tertiaire inkomstenbron. Deze resultaten verschillen iets van de uitkomsten van de jaarlijkse bedrijfsuitkomsten in de Nederlandse particuliere bosbouw van het Landbouw Economisch Instituut (LEI). Uit die cijfers blijkt ook dat hout en subsidies de belangrijkste inkomstenbronnen vormen, maar bij veel bedrijven uit het LEI-onderzoek is recreatie ook een belangrijke inkomstenbron – belangrijker dan jacht (Luijt en Voskuilen, 2012). Uit dit onderzoek blijkt recreatie juist niet zo belangrijk te zijn. Veel geënquêteerden geven aan dat dit een product is dat ze wel verschaffen, maar waar ze geen inkomsten voor ontvangen. Figuur 5 laat zien hoe de belangrijkste inkomstenbronnen over de verschillende typen bedrijven verdeeld zijn. Uit de figuur blijkt duidelijk dat voor de hobbybedrijven hout, subsidies en jacht weliswaar een inkomstenbron zijn, maar in veel mindere mate dan voor de andere bedrijven. Uit de achterliggende cijfers blijkt ook dat bij hobbybedrijven er of helemaal geen inkomsten zijn en/of dat er eigen geld in het bedrijf wordt gestoken. Niet verwonderlijk is ook dat de inkomsten van hout, subsidies en jacht juist bij de quittespelers, de producenten en de resultaatgerichte bedrijven hoog zijn. Belangrijkste kostenposten voor de bedrijven zijn: 1. Werk door derden − 63 keer als belangrijkste kostenpost genoemd, 27 keer als secundaire kostenpost en 8 keer als tertiaire kostenpost; 33 2. Eigen personeel – 57 keer als belangrijkste kostenpost genoemd, 17 keer als secundaire kostenpost en 8 keer als tertiaire kostenpost; 3. Heffingen, belastingen en verzekeringen – 28 keer als belangrijkste Pagina 44
Pagina 46Interactieve web nieuwsbrief, deze publicatie of pdf is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar uitgeven van online tijdschriften.
558 Lees publicatie 222Home