18 leefde) zag ondernemers (ook wel “entrepreneurs” genoemd) als personen die het risico van verlies dragen (Torenvlied en Brouwer, 2004; Braaksma en De Jong, 2008). Succes als doel Iemand is bereid een risico te nemen (d.w.z. de kans te lopen op een negatieve uitkomst) omdat er ook de kans bestaat dat er een positieve (succesvolle) uitkomst is. Dat is waar een ondernemer voor gaat. Maar wanneer is iets een succes? Het onderzoek van Van Praag (1997) naar succesvol ondernemerschap laat zien dat als aan ondernemers (of aan onderzoekers die zich met dit thema bezighouden) wordt gevraagd wanneer een ondernemer succesvol is, een variëteit aan antwoorden wordt gegeven: succes betekent dat een ondernemer “goud geld verdient aan zijn onderneming” of “niet een baan in loondienst nodig heeft om het hoofd boven water te houden” of “het langer dan twee jaar volhoudt” of “uitgroeit tot een multinational” of “niet failliet gaat, aan al zijn betalingsverplichtingen kan voldoen” of “een bruikbare innovatie ontwikkelt en op de markt zet” of “lol heeft in zijn werk”, etc. (Van Praag, 1997: 75-76). Omdat het in dit onderzoek gaat om innovaties en ondernemerschap in het licht van de bezuinigingen en de mogelijkheid op andere manieren dan via de overheid geld te verdienen, zien wij succesvol ondernemerschap als: een innovatie waarmee de ondernemer op korte en/of lange termijn geld verdient. 2.2.2 Knelpunten en belemmeringen in ondernemerschap Er zijn veel obstakels die potentieel het ondernemerschap kunnen belemmeren. Ze kunnen voortkomen vanuit het product (vermarktbaarheid), de ondernemer/het bedrijf zelf (kennis, durf, beschikbare eigen middelen, kosten), de markt (onzekere vraag, gebrek aan concurrentie), etc. De belemmeringen kunnen vroegtijdig optreden en elke aanzet tot innovatie in de kiem smoren, of zich manifesteren in de loop van het proces, waarbij ze kunnen leiden tot aanzienlijke vertragingen of zelfs tot het stopzetten van een innovatie (Robert, 2008). Diverse onderzoeken laten zien wat de belangrijkste knelpunten zijn waar ondernemers tegenaan lopen (Van Gelderen, 1999; De Vocht, 2007): • Belemmeringen in wet- en regelgeving. • Verkrijgen van financiering. • Organisatorische moeilijkheden. • markt/afzet/concurrentie. • Gebrek aan kennis en informatie/onjuist opleidingsniveau. • Ontbreken van netwerken. In dit onderzoek zal worden gekeken of bos/natuurbedrijven knelpunten ervaren in ondernemerschap, of dit tot een van de bovenstaande categorieën behoort, of dat in het bos- en natuurbeheer ondernemers andere knelpunten ervaren. Pagina 29

Pagina 31

Heeft u een onderwijsmagazine, bladerbrochure of digi onderwijs magazines? Gebruik Online Touch: rapport naar een online publicatie converteren.

558 Lees publicatie 222Home


You need flash player to view this online publication