2.2 Ondernemerschap 2.2.1 Ondernemerschap gedefinieerd Van “ondernemerschap” bestaat geen exacte definitie, ondanks dat het begrip al verschillende eeuwen wordt gebruikt (Kuratko et al., 2011). Dit komt voornamelijk omdat ondernemerschap een multidisciplinair thema is. De verschillende disciplines (bijv. sociologie, psychologie, economie) hebben niet alleen verschillende definities (Hébert en Link, 1989; Lumpkin en Dess, 1996; Verheul et al., 2001), ook binnen de disciplines worden verschillende definities gehanteerd, afhankelijk van het gezichtspunt. Een aantal voorbeelden van definities van “ondernemerschap” zijn: • Ondernemerschap is een manier van denken, redeneren en handelen die focust op kansen en mogelijkheden, die holistisch is in • Ondernemerschap is het vermogen van een individu om ideeën om te zetten in actie; het omvat creativiteit, innovatie en het nemen aanpak en waaraan leiderschap te pas komt (Timmons en Spinelli, 2007). • Ondernemerschap is het proces waarbij nieuwe opportuniteiten geïdentificeerd en geïmplementeerd worden (Meuleman et al., • Ondernemerschap is het breken met elementaire conventies, regels en praktijken (Drucker, 1985). 2012). • Ondernemerschap betekent mensen blij maken door op een slimmere manier behoeften te bevredigen met als doel de ondernemer blij te maken (Mulder en Ten Cate, 2011). • Ondernemerschap staat voor innovatie. • Ondernemerschap betekent onzekerheid en risico. Uit de verschillende definities komen drie kernpunten naar voren waar het bij veel definities van “ondernemerschap” om lijkt te draaien, namelijk: • Ondernemerschap heeft als doel succes op te leveren voor de ondernemer. We zullen deze drie kernpunten nu wat gedetailleerder bespreken. Innovatie Schumpeter (1934) was de eerste om de link tussen ondernemerschap en innovatie te leggen: ondernemerschap wordt geïnitieerd door innovatie. Want innovatie is het mechanisme achter verandering en vooruitgang, en een ondernemer is diegene die inspeelt op de daarmee samenhangende nieuwe wensen op de markt (De Nijs, 2008). “Innovatie” is echter een term die door veel mensen wordt gebruikt zonder dat duidelijk is wat zij er nu precies mee bedoelen (Van der Kooij, 1988). Mulder en Ten Cate (2011) hebben het over innovatie als van berekende risico’s, alsmede het vermogen om te plannen en projecten te beheren om bepaalde doelstellingen te verwezenlijken (Europese Commissie, 2008). 15 Pagina 26

Pagina 28

Interactieve digi folder, deze publicatie of publicatie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie omzetten van digi-tijdschriften.

558 Lees publicatie 222Home


You need flash player to view this online publication