- Er is een duurzame organisatie van kapitaal en arbeid (eenmanszaak, vennootschap onder firma, BV); • Kenniscentrum InfoMil (2013): Een winstoogmerk is een indicatie dat de activiteit bedrijfsmatig is. Zonder winst kan de activiteit wel - Met het oogmerk om daarmee winst te behalen; - Er is sprake van meer dan “normaal vermogensbeheer”. een omvang hebben alsof ze bedrijfsmatig is. Hiervoor is de omvang en de regelmaat waarmee de activiteit wordt verricht van belang. Ook hobbymatige activiteiten die een bedrijfsmatige omvang hebben, vallen hieronder. Als je naar deze definities kijkt, blijkt dat deze van elkaar verschillen. Zo is het oogmerk “winst behalen” een mogelijk teken voor bedrijfsmatigheid, maar hoeft een bedrijf niet per se winst na te streven om toch bedrijfsmatig te worden genoemd (zie de definitie van het Kenniscentrum InfoMil (2013)). De Waarderingskamer (2012) noemt juist expliciet de focus op winst als criterium voor bedrijfsmatigheid. Over de hobbymatigheid in relatie tot bedrijfsmatigheid verschillen de definities ook. De Waarderingskamer (2012) probeert met haar definitie een onderscheid te maken met gronden die in de hobbysfeer worden gebruikt. Het Kenniscentrum InfoMil (2013) daarentegen definieert hobbymatige activiteiten ook als bedrijfsmatig als deze een bepaalde omvang hebben. Met andere woorden: op basis van deze definities krijgen we ook niet een eenduidig beeld. Om verdere verwarring te voorkomen, definiëren wij “bedrijfsmatig werken” in dit rapport als: De inzet van kapitaal en arbeid voor het uitvoeren van activiteiten om een bepaald goed of dienst voort te brengen met als doel daarmee financieel voordeel te halen. Financieel voordeel wil in dit geval niet zeggen dat dit tot een situatie van winst zou moeten leiden; het geld zou ook gebruikt kunnen worden om de kosten van het bedrijf te dekken. Met andere woorden: een bedrijf werkt bedrijfsmatig als het probeert met de activiteiten in het bedrijf inkomsten te verwerven. 2.1.3 Typen bedrijven Het opdelen van bedrijven in verschillende types is erg populair. De reden hiervoor is dat een typologie een raamwerk biedt om complexe organisatievormen te beschrijven en bepaalde uitkomsten (zoals manieren van werken, efficiëntie) te verklaren (Doty en Glick, 1994). Ook in de literatuur over bos/natuurbedrijven is er een veelheid van typologieën te vinden. Veel van deze typologieën zijn echter inductief1 tot stand gekomen, gebaseerd op de doelen van een bos/natuurbedrijf. Dit onderzoek volgt een deductieve benadering2, gebaseerd op de typologie van bos/natuurbedrijven zoals gepresenteerd door Schanz (2000). Schanz (2000) stelde voor bos/natuurbedrijven op te delen in vijf typen bedrijven gebaseerd op financiële motieven: 13 - Waarmee wordt deelgenomen aan het maatschappelijk productieproces; 1 Methode van onderzoek waarbij men begint met waarnemingen en deze waarnemingen vertaalt naar algemene conclusies. 2 Methode van onderzoek waarbij men start met veronderstellingen die men vervolgens test aan de hand van waarnemingen. Pagina 24

Pagina 26

Scoor meer met een webshop in uw publicaties. Velen gingen u voor en publiceerden onderzoeksrapporten online.

558 Lees publicatie 222Home


You need flash player to view this online publication