deze moeilijk te vermarkten producten (CO2-vastlegging, vergoeding voor water) te vermarkten. Op basis van bovenstaande uitkomsten kunnen we in dit onderzoek de volgende conclusies trekken: • Van de geënquêteerde bedrijven is 23% een hobbybedrijf, moet 15% kostenefficiënt werken en moet de overige 62% voldoende • Van de geënquêteerde bedrijven heeft 22% de afgelopen jaren aan productinnovaties gewerkt. Bijna 24% van de bedrijven heeft • De meeste innovaties in de natuursector leveren geld op. Andere innovaties zijn gericht op het vergroten van het maatschappelijk • De Nederlandse natuursector loopt qua innovaties in de pas met die in de rest van (West-)Europa. draagvlak. • Dit betekent echter niet dat de sector op zijn lauweren kan rusten. Subsidies lopen terug, kosten nemen toe en de onzekerheid over de • Om de mogelijkheden tot innovaties te vergroten en/of versterken, zou vooral gekeken kunnen worden naar de belemmeringen vanuit toekomst blijft. Dit betekent dat de sector – zoals alle sectoren − moet blijven werken aan het versterken van de efficiëntie en innovatiekracht. • Samenwerking tussen verschillende partijen (zowel binnen als buiten de sector, zowel publiek als privaat) lijkt daarbij essentieel te de wet- en regelgeving, de moeilijkheden in de financiering, de afstemming van innovaties op de doelen van het bedrijf en het vergroten van de kennis over (mogelijkheden op) de markt. zijn en nieuwe kansen te bieden. Dit vraagt om een gezamenlijke inspanning vanuit de sector (overheid, belangenorganisaties en bedrijven). inkomsten verwerven om ten minste quitte te kunnen spelen of om op korte of langere termijn winst te kunnen maken. In totaal haalt 25% van de geënquêteerde bedrijven zijn financiële doelen niet. plannen om de komende jaren te innoveren. Dit zijn deels bedrijven met ervaring met productinnovaties en deels bedrijven die hier voor het eerst mee gaan beginnen. 3 Pagina 14

Pagina 16

Heeft u een vaktijdschrift, youcanflip of e-magazines? Gebruik Online Touch: boek digitaal bladerbaar uitgeven.

558 Lees publicatie 222Home


You need flash player to view this online publication