10 1.2 Doelstelling Er is reeds ervaring opgedaan met de aanleg en het beheer van energieplantages in proefvelden van Stichting Bos en Hout (nu: Probos) en het Centrum voor Plantaardige Vezels (nu: CBI) en met een semicommerciële plantage van Staatsbosbeheer in Flevoland, maar nog niet eerder bij particuliere grondeigenaren. De basisprincipes bij aanleg en het beheer zijn dezelfde, maar er zijn toch belangrijke verschillen. Bij particulieren liggen er bijvoorbeeld meer mogelijkheden om werkzaamheden in eigen beheer uit te voeren, waarmee een deel van de kosten kan worden gereduceerd. Hierbij dient er bij voorkeur gebruik te worden gemaakt van machines die de grondeigenaar zelf in eigendom heeft of goedkoop kan inhuren. Hiervoor zal er moeten worden gekeken naar de diverse technieken (machines) voor de aanleg, het beheer en de oogst van wilgenplantages. Aan de andere kant van de keten dient er aandacht te worden besteed aan de afzet van de geoogste biomassa. In theorie liggen er kansen voor kostenreductie door samenwerking bij het inkopen van stekmateriaal, het inhuren van aannemers en verkopen van biomassa. Er is echter onvoldoende zicht op hoe een dergelijke samenwerking vorm zou moeten krijgen en wat de daadwerkelijke effecten zijn op de kosten voor aanleg, beheer en oogst en de afzetmogelijkheden van biomassa. Het doel van dit project is het in kaart brengen van de mogelijkheden voor de optimalisering van de kosten en opbrengsten bij de aanleg, het beheer en de oogst van wilgenenergieplantages en de afzet van biomassa. Hierbij is onder meer gekeken naar de aanschaf en inzet van gespecialiseerde plant- en oogstmachines, de inkoop van stek materiaal en arbeid, de afzet van biomassa en de mogelijkheden voor kennisdeling. 1.3 Leeswijzer Hoofdstuk 2 gaat in op de kansen voor optimalisering van de aanleg en oogstkosten voor wilgenplantages. Vervolgens behandelt Hoofdstuk 3 de mogelijkheden voor de optimalisering van de inkomsten. Hoofdstuk 4 schetst de mogelijkheden voor kennisdeling. Tot slot geeft Hoofdstuk 5 de belangrijkste conclusies en aanbevelingen. Pagina 19
Pagina 21Scoor meer met een web winkel in uw uitgaven. Velen gingen u voor en publiceerden mailings online.
555 Lees publicatie 221Home