5. Conclusies 39 Internetverkoop lijkt voor ondernemers in de visserijsector mogelijkheden te bieden om meer marge voor duurzaam gevangen vis(producten) te creëren. Voor de regio Zuid-Holland West wordt de totale markt voor vis momenteel geschat op ongeveer 26 miljoen euro. Daarvan kan op termijn ongeveer 13 miljoen euro voor rekening komen van de in dit rapport voorgestelde webmarket VersvandeVisser.nl. In de nabije toekomst moeten dan wel voldoende marketingactiviteiten worden ontplooid. Voor het eerste jaar lijkt een omzet van bijna 1 miljoen euro haalbaar − ongeveer de helft via de consumentenmarkt en de andere helft via de zakelijke markt. Investeren in businessmodel C (als groep vissers aansluiten bij een al bestaand systeem voor agrarische producten: VersvandeKweker.nl) lijkt de meest voordelige en ook interessantste keuze. Dit is (eveneens) nog een start-up model, maar het heeft al wel enige bekendheid in de regio Zuid-Holland West. Er is al geïnvesteerd in een platform en in een eigen organisatie waar vissers ook gebruik van kunnen maken Een te starten pilot, waarbij de webmarkettool VersvandeVisser.nl nader moet worden uitgewerkt en ontwikkeld, zal in samenwerking met de visafslag van Scheveningen moeten worden opgezet. Getest moet dan worden of de in dit rapport gestelde prognoses met hogere marges haalbaar zijn. Vissers zullen bereid moeten zijn om samen te werken, waarde toe te voegen aan vis in de keten, zich een ‘klant-staat-voorop’-mentaliteit aan te meten en financiële middelen en tijd te steken in de juiste acquisitie- en marketingactiviteiten. Samenwerking van vissers, visafslag Scheveningen, visspecialisten en andere producenten van verse Pagina 50

Pagina 52

Interactieve e-studiegids, deze uitgave of presentatie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar maken van online clubbladen.

551 Lees publicatie 220Home


You need flash player to view this online publication