Voorwoord Een van de langetermijnambities van het Visserij Innovatie Platform (2007-2011) was “Het Neusje van de Zalm”. Deze ambitie is nog steeds onderdeel van de inzet van InnovatieNetwerk op visserijgebied. Het gaat daarbij om een aanzienlijke toename van de toegevoegde waarde in de visserijketen die tot uiting komt in de prijzen van vis, ook voor de visser. Dit vereist uitgekiende marketingconcepten en voortdurende investering in productinnovatie. Cruciaal element daarbij is een goede organisatie van de afzetketen, met een sterke positie van de visser. De visser moet meer zijn dan louter een leverancier van grondstoffen. Dat is juist waar de webmarket “VersvandeVisser.nl” zich op richt: een nieuwe ketenaanpak met inschakeling van sociale netwerken, en daarmee directe interactie tussen visser en consument. Essentieel is dat de visser bij dit afzetkanaal zelf de regie heeft, zodat een groter deel van de toegevoegde waarde in de keten aan hem ten goede kan komen. Maar minstens even belangrijk is dat de visser zo ook een beter beeld krijgt van de wensen van de consument, zodat hij die kan meenemen in zijn bedrijfsvoering. Deelname aan zo’n webmarket vraagt een aantal activiteiten van de visser die hij moet uitvoeren naast de visserij, terwijl dat op zich al een fikse dagtaak is. Daarom is het van belang dat de visserman een duidelijk beeld heeft van wat hij moet investeren in tijd en geld, en wat hij ervoor kan terugkrijgen. Kenlog B.V. heeft ervaring met het opzetten van zo’n webmarket. Daarom heeft InnovatieNetwerk dit bedrijf gevraagd uit te zoeken wat de kosten en potentiële opbrengsten voor de visserman zijn, en dit te verwerken in een businessmodel. Vervolgens heeft Kees Taal de rapportage bewerkt tot een InnovatieNetwerk-publicatie. Pagina 4

Pagina 6

Interactieve web jaarverslag, deze uitgave of boek is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal op uw website plaatsen van digi-edities.

551 Lees publicatie 220Home


You need flash player to view this online publication