32 Nederlandse vissers hebben als doel om een hogere verkoopwaarde en marge te behalen. Dat kan worden gerealiseerd door zelf of gezamenlijk een extra digitaal verkoopkanaal op te zetten, in te richten en te exploiteren. Het is een marktinnovatie waarbij de kritische consument en zakelijke klant – die wil inspelen op duurzame visvangst en informatie over verse visproductie, enzovoorts – de doelgroepen zijn. Gedacht wordt om in samenwerkingsverband een pilot te starten in de provincie Zuid-Holland in de regio West, omdat dit het meest dichtstbevolkte gebied in Nederland is. Vertrekpunt is dan logischerwijs de visafslag van Scheveningen. Figuur 6 geeft een schematisch overzicht van klant-visserrelaties met betrekking tot zakelijke transacties. Figuur 6: Product-, informatie- en financiële stromen van de webmarket VersvandeVisser.nl. Vissers kunnen met een webmarket een aanzienlijk hogere marge genereren. Deze marktinnovatie moet wel zelf eerst worden aangegaan. Dat kost tijd en geld. Het is daarom zaak om met de juiste partijen samen te werken, in de visketen maar ook met leveranciers van andere versproducten zoals land- en tuinbouwproducenten. 4.2.9 Kosten Overzicht van de kosten voor het creëren en leveren van waarde, het onderhouden van klantrelaties en het genereren van inkomsten. In de nieuwe businesssituatie moet de focus van de vissers gezamenlijk op waardecreatie liggen. Daarvoor zullen ook kosten moeten worden gemaakt. Tabel 8 (volgende bladzijde) geeft vier scenario’s daarvoor. De belangrijkste vaste kosten in zowel scenario A en B zijn die van de investering in het platform en de inrichting van de eigen VersvandeVisser.nl organisatie. Bij scenario C zijn de investeringskosten in software en begeleiding en instapkosten lager, en bij scenario D zijn er alleen instapkosten en marketingkosten. Om een snelle groei van een nieuw businessmodel – de beoogde webmarket Pagina 43

Pagina 45

Scoor meer met een online shop in uw PDF-en. Velen gingen u voor en publiceerden lesboeken online.

551 Lees publicatie 220Home


You need flash player to view this online publication