26 Maatschappelijk gezien kan door de vissers ook beter waardetoevoeging zichtbaar worden gemaakt. Het gaat om werkgelegenheid, kennis vergaren en opslaan, kennis delen, opleiding, duurzame vangst, gezond eten, voorlichting en vangstinformatie. 4.2.6 Key partners Strategische partners vormen het waardenetwerk van leveranciers die zorgen dat het businessmodel werkt. Er zijn vijf soorten partnerschappen te onderscheiden. Het is voor vissers niet logisch om alle middelen zelf te bezitten en alle activiteiten zelf uit te voeren. Optimalisering en schaalvoordeel van partnerschappen kunnen de kosten beperken. Tabel 4 (volgende bladzijde) geeft hiervan een voorbeeld. Partnerschappen en het beoogde platform kunnen helpen de huidige risico’s van de vissers te beperken in een concurrentieomgeving die (zoals altijd bij innovaties) wordt gekenmerkt door onzekerheid. Vissers en detaillisten staan onder druk, samenwerking is moeilijk, het gaat om vertrouwen en het ontbreekt momenteel aan een collectieve, breed gedragen toekomstbestendige visie voor vissers. Vissers zijn ook niet gewend om voldoende geld te stoppen in de benodigde marketing. Bovendien vragen marktinnovaties veel tijd en geld, zijn nieuwe ICT-technieken bij veel vissers onbekend, en zijn vissers niet gewend te denken in kleine volumes en in te spelen op de behoeften van de maatschappij. Pagina 37

Pagina 39

Scoor meer met een e-commerce shop in uw clubbladen. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijs catalogi online.

551 Lees publicatie 220Home


You need flash player to view this online publication