1. Inleiding 5 1.1 Management- en businessmodel Ondernemers in de visserijsector hebben behoefte aan informatie over hun rol in de keten en over mogelijkheden met betrekking tot marges (het toevoegen van waarde binnen de visketen). In een door internet gedomineerde wereld zijn nieuwe management- en businessmodellen beschikbaar die ook voor de visserijsector interessant kunnen zijn. Een nieuw businessmodel kan voor de visserijsector tot nieuwe mogelijkheden in de markt leiden, met gebruikmaking van technieken die voorheen niet beschikbaar waren. In dit rapport is met behulp van het Business Model Canvas (Osterwalder en Peigneur, 2009), globaal in beeld gebracht waar mogelijkheden voor vissers liggen om met behulp van internet een hogere opbrengst voor verse vis te realiseren. Het Business Model Canvas (BMC) is een dynamisch, eenvoudig, krachtig en eigentijds middel waarmee zichtbaar kan worden gemaakt welke rol verschillende organisaties en partijen binnen de keten spelen en hoe rollen zich tot elkaar verhouden. In dit rapport is een BMC voor de toekomstige visketen uitgewerkt en wordt uitleg gegeven over hoe met behulp van negen dynamisch gerelateerde bouwstenen tot een nieuw ketenmodel kan worden gekomen. Eerst is basisinformatie over het begin van de keten verzameld, de primaire productie. Globale informatie over de aanvoer en opbreng Pagina 16

Pagina 18

Scoor meer met een online shop in uw clubmagazines. Velen gingen u voor en publiceerden verenigingsbladen online.

551 Lees publicatie 220Home


You need flash player to view this online publication