34 omlaag zou gaan. De opbrengst uit advertenties zou drastisch omlaag kunnen gaan. Aan de andere kant is het FD een grote financiële titel met zeer specifiek nieuws dat slechts enkele andere partijen in de markt ook bieden. Het ligt dus voor de hand dat meer mensen en bedrijven bereid zijn te betalen voor een abonnement op het FD, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een lokale of landelijke krant. Of dit echter ook voldoende is om het rendabel te maken, zal moeten blijken. Resultaten eind 2011: - - Learnings voor de natuursector: Afnemers verwachten dat veel producten en diensten uit de natuur van iedereen zijn en gratis: Sinds de invoering van het betaalmodel heeft fd.nl ruim 10.000 betalende abonnees geworven; De oplage van de fysieke krant is stabiel gebleven rond de 60.000 abonnementen; - Het aantal dagelijkse unieke bezoekers is iets gedaald naar 70.000 bezoekers per dag; - De advertentie-inkomsten zijn op hetzelfde niveau gebleven. - Het is mogelijk om van een product of dienst dat altijd gratis geweest is een betaalde versie te maken, zolang het maar een unieke, toegevoegde waarde heeft en het mogelijk is het gebruik exclusief te maken. Dus: een fietser in een natuurgebied wil niet betalen voor de fietstocht zelf, maar misschien wel voor diensten die het natuurgebied voor hem beter bruikbaar maken, zoals een toilet, mogelijkheden om banden te plakken en mogelijkheden om water bij te vullen. Pagina 33

Pagina 35

Scoor meer met een web winkel in uw verenigingsbladen. Velen gingen u voor en publiceerden magazines online.

547 Lees publicatie 218Home


You need flash player to view this online publication