16 uitoefenen van zijn vak. Het blad wordt wekelijks via controlled circulation gratis verspreid onder 70.000 abonnees. Sinds 2005 wordt informatie uit het blad ook gepubliceerd op de internetsite computable.nl. In de loop der jaren krijgt Computable magazine steeds meer last van krimp: dalende lezersaantallen en minder inkomsten van adverteerders. De doelgroep zoekt haar informatie in toenemende mate op het internet en de adverteerders migreren mee. Op internet zijn inmiddels allerlei nieuwe, succesvolle alternatieven ontstaan voor de traditionele kranten en magazines: nu.nl, marktplaats, YouTube en Monsterboard. Dagbladen en tijdschriften hebben inmiddels veelal wel een goedbezochte website met content, die afkomstig is van de fysieke uitingsvorm, maar verdienen nog vrijwel niets aan de website. De meeste dagblad- en tijdschriftuitgevers zien het internet dan ook als een nieuw medium waar weinig mee te verdienen valt en dat ten koste zou kunnen gaan van de bestaande business. Toch zal men een oplossing moeten zien te vinden voor de krimp in de fysieke uitingen: traditionele media lijken langzaamaan de fase van neergang te hebben ingezet. Computable besluit in 2008 om het internet niet langer te benaderen als apart medium, maar als een platform waarop bestaande media een plek kunnen krijgen. Het gebruik van internet voor publicaties is geen doel op zich meer, maar afhankelijk geworden van het optimale bereik onder de doelgroep. Men moest destijds wel afrekenen met een groot probleem: er was een hardnekkige interne weerstand tegen dit nieuwe platform. De gemiddelde redacteur was zeer traditioneel ingesteld en had allerlei vooroordelen over online journalistiek. Enkele van deze bezwaren: - Een tekst is pas serieus als het verschijnt in inkt op papier. Print is chic; het telt pas als het gedrukt staat. - Binnen een printredactie is de journalist louter verantwoordelijk voor de eigen tekst. Beeldmateriaal en opmaak worden verzorgd door andere redacteurs. Een internetjournalist werkt met een softwarepakket (content management systeem), moet zelf beeld zoeken bij zijn verhaal en doet zelf de lay-out. - Een wekelijkse deadline levert vaak al voldoende stress op. Bij het schrijven voor een online medium heb je te maken met een continue deadline: 24 uur per dag kun je artikelen publiceren. De continue deadline kan ten koste gaan van de diepgang van het verhaal. Er is minder tijd om bronnen te checken, research te doen of het eigen verhaal te doorleven. Internetjournalisten zijn soms gedwongen ‘blind’ bronnen te kopiëren. Toch wordt besloten om Computable om te vormen tot een online product. Alle artikelen worden geschreven voor internet en de bestaande redactie wordt omgevormd tot een internetredactie. De geschreven artikelen, die geplaatst worden op de website, krijgen het karakter van een organisch document: er wordt op gereageerd, er wordt inhoud aan toegevoegd en het stuk kan zelfs qua vorm veranderen, al naar gelang de wensen van de gebruiker. Zo blijft een tweewekelijks fysiek blad bestaan, maar nu als spin-off van de website: in het blad verschijnen artikelen die door de doelgroep Pagina 15

Pagina 17

Scoor meer met een webwinkel in uw boeken. Velen gingen u voor en publiceerden lesboeken online.

547 Lees publicatie 218Home


You need flash player to view this online publication