Misschien is het een typisch kenmerk van de westerse mens dat hij meteen in oplossingen wil denken. Maar als het probleem de oplossing is, dan vervloeit ook de schijnbare tegenstelling tussen theorie en praktijk. Bekennen we daarmee dat de indeling van dit boek een dwaalspoor is? Ja en nee. Nee, omdat het wellicht nog te vroeg is voor bespiegelingen over de manier waarop denken een vorm van doen kan zijn. Ja, omdat de lezer zal ontdekken dat ook dit derde deel zich in belangrijke mate in het hoofd afspeelt. Het helder krijgen van de logica van verhaallijnen in je hoofd als eerste stap van een integrale praktijk – dat is hier de uitdaging. Daarbij ontstaan voorzetten en samenhangen die de lezer kunnen helpen om vanuit een eigen verhaallijn-analyse te komen tot verhalen die direct aansluiten op datgene wat ze nodig maakt, namelijk de natuurvergetenheid die zich op allerlei manieren manifesteert. En die, mits goed verstaan en goed gelezen, de weg wijst naar wat, insjallah, zomaar zou kunnen uitgroeien tot het centrale beleidsinstrument van een integer realistisch populisme. Want bestaat een ideaal natuurverhaal niet uit een samenkomen van ‘vox populi’ en ‘vox naturae’ – de stem van het volk en de stem van de natuur? Is dat niet de essentie van het bereiken van die mate van betrokkenheid die nodig is voor een gedragen natuurbeleid dat zoden aan de dijk zet? 96 Pagina 96

Pagina 98

Interactieve online magazine, deze publicatie of vaktijdschrift is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het converteren naar een online publicatie van internet onderwijs magazines.

541 Lees publicatie 215Home


You need flash player to view this online publication