kunnen zijn die mede debet is aan zo’n Verduistering van de natuur. Onze ratio als meest subtiele gevangenis: waar doet dat aan denken? 24 Kan onze adem die Verduistering ongedaan maken? Hoe naïef mag een tekst zijn? Of moet je eerst helemaal tot de bron van alle naïviteit alvorens de fundamentele oorzaak van onze ontsporing op het spoor te komen? Hoe kindachtig durf je te zijn? 25 Filosofen stellen kindervragen. Stel dat politici en beleidsmakers dat ook zouden doen. Zou het kunnen dat de belangrijkste natuurverhalen beginnen met kindervragen? Waarom zijn wij op aarde? Waar komt onze adem vandaan? Wat kan onze adem ons vertellen? Prachtige invalshoeken voor heisessies en bezinningsweekeinden. Maar of ze in stelling zijn te brengen in een basisbeschouwing over natuurverhalen? Get real! 26 Maar wat als dat ons noodlot is? Dat we zo realistisch zijn geworden dat we de realiteit vergeten en haar daardoor gedeeltelijk of op termijn om zeep helpen? Wat betekent realistisch zijn? Wat is een realistisch natuurverhaal? 27 Gezien de actuele stand van de natuurvergetenheid móéten natuurverhalen wel wereldvreemd zijn. 28 Ik besef: velen zijn van deze manier van kijken en spreken niet 57 Pagina 57

Pagina 59

Interactieve internet krant, deze mailing of onderwijscatalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar online converteren van digitale sportbladen.

541 Lees publicatie 215Home


You need flash player to view this online publication