oplossing voor het probleem van de betrokkenheid dáár is te vinden? Wat als mensen zelf de kunst gaan verstaan om in de rol van een vertellende natuur te kruipen? Wat zouden ze ons, zichzelf en de vertelde natuur vertellen? Misschien wel dat alle beleid natuurbeleid is. Alles wat wij met de natuur doen, doen wij uiteindelijk met onszelf. Moet dat niet het standpunt zijn van waaruit wij alles begrijpen, beoordelen en vertalen in beleid? 2 Het opheffen van natuurvergetenheid wijst de weg naar een integraal natuurverhaal – De eenzijdige focus op vertelde natuur heeft geleid tot een toenemende vergetenheid van het vernieuwende en vitaliserende potentieel van de (vertellende) natuur. Deze natuurvergetenheid toont zich in gedrag waarvan je je moet afvragen of het zich uiteindelijk niet ook tegen onszelf richt: van obesitas en het verdwijnen van natuur, van een steeds duurdere zorginfrastructuur tot onbenutte kansen voor ondernemers. Natuureducatie en natuurbeleid nieuwe stijl gaan de uitdaging aan van een her-innering van de natuur. Zij vertrekken vanuit de vraag wat het betekent dat wijzelf natuur zijn en wat de betekenis is van onze eventuele weerstand tegen dit inzicht. Een integraal verhaal van mens en natuur vertrekt vanuit de overtuiging dat een gezonde toekomst alleen kan bestaan in een voor en door elkaar van mens en natuur. De prille les van natuurontwikkeling geeft een eerste indruk van de kansen die ontstaan als we de vertellende natuur ruimte geven: denk aan kansen voor toerisme, recreatie, alternatieve landbouwmethoden en zorg. 3 De natuur, dat zijn wijzelf – Het derde standpunt is een positie van heelheid. De vermenselijking van de natuur is ook een thuiskomen van de mens en de opening van een perspectief op wat mensen kunnen zijn en worden: gezonder, gedragener, gelukkiger. Doe de natuur niet aan wat je jezelf niet aan zou doen: 34 Pagina 34

Pagina 36

Voor club bladen, online maandbladen en vakbladen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw kranten.

541 Lees publicatie 215Home


You need flash player to view this online publication