len in beleidsmatige daden is het geboorteuur van het nieuwe frame en het begin van het spannendste en cruciaalste hoofdstuk in de never ending story van natuurverhalen. Wie bereid is deze logische lijnen te volgen, scherpt daarmee de intuïtie voor tien stellingen als basis van een natuurbeleid dat natuurverhalen omarmt als vehikel en dynamisch resultaat van burgerlijke betrokkenheid. 1 Mens en natuur vertellen elkaar – Natuurbeleid kan niet langer het eenzijdige verhaal zijn van wat mensen doen met, voor of door natuur. Juist zo’n eenzijdige benadering heeft geleid tot vervreemding, onttovering en een verdwijnen van het verlangen dat zo belangrijk is voor de sociaal-psychologische energiehuishouding van een samenleving. Daarom is het zaak je te oefenen in wat het kan betekenen om natuurbeleid vanuit een derde standpunt te verwoorden en in praktijk te brengen. Zodanig dat er ruimte ontstaat voor eigenheid en het eigen initiatief van de vertellende natuur. De klinische attitude is daarvoor in te ruilen voor een meer toenaderende benadering. Wat is het verhaal dat de natuur inzake voedsel, dierenwelzijn, natuurbeheer en de strijd tegen de zee door en aan ons vertelt? Hoe kunnen wij het luisteren en begrijpen van zulke verhalen oefenen en installeren in het hart van een nieuwe natuureducatie? Wat is de boodschap van het enthousiasme dat hierdoor kan ontstaan? Wat te denken van rollenspelen (mens versus natuur) als techniek om over de schaduw van menselijke eenzijdigheid te springen in het avontuur, het begrip en de betrokkenheid van een vertellende natuur? Staat het probleem van de menselijke betrokkenheid niet in groot contrast met de vanzelfsprekende betrokkenheid van de natuur bij ons? Is de natuur niet altijd op ons betrokken, ook al is het op een niet menselijke of begrijpelijke manier? Wijst dit er niet op dat een 33 Pagina 33
Pagina 35Interactieve etijdschrift, deze uitgave of onderwijs catalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online op uw website plaatsen van digi-gebruiksaanwijzingen.
541 Lees publicatie 215Home