het zicht verdwijnen van de vertellende natuur. Op zijn laatst vanaf de wetenschappelijke revolutie in de zeventiende eeuw wordt de natuur (en daarmee in laatste analyse ook onze eigen innerlijke en uiterlijke natuur) steeds stommer en blinder. Deze terugtrekking of vergetenheid van de vertellende natuur toont zich aan de kant van de natuur als onttovering en aan de kant van de mens als vervreemding. De natuur, die ooit vol was van eigen en eigenzinnige stemmen, raakt allengs ontstemd en overgeleverd aan de bestemming door mensen. De biologisering (de reductie van het mensbeeld tot een puur biologisch verhaal) leidt uiteindelijk tot een onttovering van een mens die daarmee ook van zichzelf vervreemd. Althans, vanuit de niet-fictieve hypothese dat er nog altijd zoiets bestaat als een vertellende natuur die iets over de mens te zeggen heeft. Sterker: natuurverhalen staan voor de uitdaging om juist deze vergetenheid van de vertellende natuur te doorgronden als een hoofdstuk van onze natuurgeschiedenis. Deze vergetenheid gaat ook over het vermoeden dat menselijk engagement – de betrokkenheid bij cultuur, natuur, de groep, etc. – zijn drive ontleent aan een verlangen of een geheim. Onttovering van de natuur is namelijk ook het verdwijnen van het verlangen en daarmee het wegsijpelen van betrokkenheid. Verlangen en verbinden hangen op geheimzinnige wijze met elkaar samen. Beide dansen rondom een leeg centrum dat misschien (maar wie zal dat zeggen?) af en toe wordt bezet door een soort soevereine natuur (maar hoe vinden we de woorden om dat te verwoorden?). Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat het gebrek aan betrokkenheid van burgers bij natuurbeleid samenhangt met een eenzijdige focus op de natuur als vertelde natuur. Terwijl het geheim en het verlangen juist thuis zijn in, en gevoed worden door de vertellende natuur. Met het vergeten van de vertellende natuur zijn we kortom ook blind geworden voor ons eigen geheim en 30 Pagina 30

Pagina 32

Interactieve e-boek, deze gids of clubblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online zetten van digi-onderwijs catalogussen.

541 Lees publicatie 215Home


You need flash player to view this online publication