onderscheid tussen urbaan gebied, platteland en natuur wordt allengs ingeruild voor een fundamenteler perspectief: woongebieden van mensen als eilanden van vertelde natuur die zich gedragen weten door vertellende natuur. Vitaliteit als drager van menselijke vitaliteit: apoteose van de naturalisering van het wereldbeeld. En vanuit dit inzicht streven naar lotsverbindingen tussen mens en natuur, natuurgebieden, agrarische gebieden en urbane zones. Juristen stellen vast dat het recht op natuur een mensen- én natuurrecht is in optima forma: rewilding citizenship als een alternatieve basis voor volwaardige rechtspersonen. Bovendien verkennen ze hoe het recht van de vertellende natuur zelf in ons stelsel tot gelding kan worden gebracht. Heeft natuur een zelfstandig recht op bestaan? Wat betekent het mensenrecht op natuur voor onze verantwoordelijkheid ten aanzien van volgende generaties? Voor opvoeders betekent het dat ze kinderen zo vroeg mogelijk vertrouwd maken met de diverse verhaallijnen om aldus de natuurvergetenheid vóór te zijn. Natuurbeleving en natuuronderwijs als pijlers van opvoeding en onderwijs. Gebruik de natuur bijvoorbeeld om mensen de rijkdom van hun smaakvermogen te laten herontdekken en cultiveren. Voor kinderen betekent het dat ze met verwondering kennis nemen van de natuurvergetenheid van vorige generaties, maar deze ook zien als een bron van creativiteit voor het ontwikkelen van nieuwe verhalen en natuurverhaallijnen. Streef naar een opvoeding tot kosmopoliet: de betrokken mens als inwoner en onderdeel van de natuurlijke orde (= kosmos). Maak mensen vertrouwd met onze plaats tussen de sterren en in de aardse natuur. 148 Pagina 148

Pagina 150

Heeft u een onderwijs catalogus, i-brochure of internet gidsen? Gebruik Online Touch: spaarprogramma van papier naar online converteren.

541 Lees publicatie 215Home


You need flash player to view this online publication