natuur met zich meebrengt, is een eerste vergezicht dat zich opent. Oók reservaten waarin we de natuur overlaten aan haar lot, zijn in zekere zin immers vermenselijkingen. Nu echter komt in beeld dat deze vermenselijking van de natuur ook een vermenselijking van de mens kan zijn. Ook de mens is nog lang niet af – zijn hele verhaal moet nog komen. Anders gezegd: de natuur is nog niet klaar met de mens. Of nog anders: mens en natuur beginnen elkaar te zien als elkaars spiegel. Wat zou het betekenen als beiden door die spiegel stappen? Is dát het fascinerende verhaal dat voor ons ligt? Is dat de ware, schone en goede koers van het eventuele beleidsinstrument Natuurverhalen? Wat kan dat voor de verschillende deelnemers betekenen? Voor ondernemers betekent het om te beginnen dat ze in alles rekening houden met de ecologische voetafdruk. Ondernemers kunnen centraal staan in een Denktank Natuurverhalen die deze verhalen verder verdiept met het oog op toepassingen in onderwijs, educatie, politiek, economie, publieke sector en andere cruciale domeinen van menselijk samenleven. Juist omdat ondernemerschap de motor is van de samenleving moet het ook centraal staan bij natuurverhalen. Als een praktijk van natuurverhalen bepalend is voor de vitaliteit van de samenleving, dan is dit ook te vertalen in een ondernemerschap dat zichzelf ziet in een context waarin mens en natuur elkaar vertellen: voedingsbodem voor het met twee voeten in de werkelijkheid zetten van de ecologische voetafdruk. Deze voetafdruk is niet langer een lastig bureaucratisch vehikel om ondernemerschap een groen aanzien te geven, maar de kern van alle activiteit: ondernemerschap als uitdaging om de eventuele negativiteit van de ecologische voetafdruk om te buigen in een positief verhaal en daar winst uit te halen. 146 Pagina 146

Pagina 148

Voor club bladen, online onderwijs magazines en tijdschriften zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw artikelen.

541 Lees publicatie 215Home


You need flash player to view this online publication