daarin onze plaats is? Hoe te analyseren dat het kon gebeuren dat de mens daarin zo’n dominante factor werd? En vooral: hoe te duiden dat de menselijke betrokkenheid een kritische succesfactor werd voor de toekomst van onze natuurgeschiedenis? Ik kan niet genoeg herhalen dat precies hier – in zulke verwoordingen en vergezichten – de achilleshiel van het project Natuurverhalen zit. De kracht van het project is dat het de moed heeft om deze analyses scherp te krijgen en op scherp te stellen als optie van belangrijke interventies in de domeinen van economie, natuurbeheer, natuurontwikkeling, onderwijs en wellicht ook cultuur en politiek. De kwetsbaarheid van het project is dat het de kwetsbaarste kanten van de menselijke conditie raakt en benoemt, namelijk de vraag of wij de moed hebben om de dromen en scenario’s van wereldverbetering niet langer te kwalificeren als blijken van wereldvreemdheid. Precies dit is het aangrijpingspunt van natuurverhalen. Exact hier ligt de gevoelige plek die geraakt mag worden om engagement te herstellen en te wekken. Maar hoe bereik je betrokkenheid? Door het verhaal steeds opnieuw te vertellen. Door mensen en vooral kinderen op talrijke creatieve manieren naar de les van hun eigen natuurgeschiedenis te brengen – en hen erbij te houden. En door interventies die verhaallijnen zichtbaar maken, zodanig dat daarmee ook zichtbaar wordt dat hier een vergeten aan het werk is dat zichzelf in de spiegel kijkt en aldus komt tot een herinneren, een uithouden en een toeëigenen van datgene wat altijd al van ons was. Namelijk ons verhaal van onze omgang met de natuur in de vorm van een natuurgebeurtenis die het waard is om nog lang te blijven vertellen – en die vanuit zo’n mentale hoofdstructuur ook nog lang verteld kán worden. Stel je voor dat André Kuipers vanuit zijn ruimtestation niet alleen de kwetsbare contouren ziet van ons landje aan de Noordzee. Maar ook een web van 144 Pagina 144

Pagina 146

Scoor meer met een online winkel in uw brochures. Velen gingen u voor en publiceerden edities online.

541 Lees publicatie 215Home


You need flash player to view this online publication