alleen de bijl zet aan die boom, maar daarmee ook de tak dreigt door te zagen waarop hijzelf zit. Dit laatste inzicht kreeg momentum met de opkomst van de ecologie vanaf de jaren zestig. Nog steeds echter heeft de ecologische beweging niet de impact die nodig is om de dimensies van menselijk bestaan met elkaar te integreren in één verhaal. De toenaderingen tot de economie leiden er al snel toe dat het primaat wordt overgedragen aan het geldverdienen. Terwijl juist ook een nieuwe benadering van het geld deel zou kunnen zijn van een natuurverhaal, namelijk geld als zuurstof van een samenleving, als middel voor het kunnen blijven doorvertellen van het verhaal, en niet als een doel dat alle middelen heiligt. Met dien verstande dat juist dit heiligen of ‘helen’ in een traditionele economische praktijk al te makkelijk omslaat in het tegendeel: fragmenteren van menselijke relaties en het ondermijnen van betrokkenheid. Daarmee zijn we terug bij ons vertrekpunt. De economisering van het leven en de natuur vond een pendant in de biologisering van een mens die, om met Dick Swaab te spreken, steeds meer gelooft dat hij niets anders is dan zijn brein. Als ik domweg mijn brein ben, waarom dan nog betrokken zijn, waarom denken aan volgende generaties, laat staan de continuïteit van een verhaal dat mij overstijgt en dat aan mij voorafging? Onze stelling is dat mensen echter niet zozeer hun brein zijn, maar het verhaal waardoor dit mogelijk werd. Eerst het verhaal, dan pas het brein. Juist ook de geschriften uit de biologiserende hoek verdienen het om langs de lat van de narratologische checklist te worden gelegd. De biologie zelf immers begrijpt leven steeds fijnmaziger en grootschaliger als het complexe verhaal van de Stamboom van Leven of een Rivier van groeiende diversiteit die vanuit een denkbeeldig paradijs tot ons komt (Richard Dawkins). Hoe dit verhaal door te vertellen? Hoe hiervoor de verantwoordelijkheid te nemen? Hoe te doorgronden en vertellen wat 143 Pagina 143

Pagina 145

Scoor meer met een online shop in uw uitgaven. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijsmagazines online.

541 Lees publicatie 215Home


You need flash player to view this online publication