nataliteit. Dat wil zeggen: de ervaring dat er op elk moment iets compleet nieuws kan ontstaan (= nataliteit) waarmee wij ons voordeel kunnen doen. Natuurverhalen als zodanig kunnen manifestaties zijn van zo’n nataliteit. Natuur is datgene wat op ieder moment opnieuw geboren wordt. Verhaallijnen van de vergetenheid expliciteren deze meest essentiële bestaansvorm van Natuur als iets wat ook in ons geboren wordt en in en met ons een bestemming vindt. Anders gezegd: het gaat om een nieuwe openheid waarin de stem en de creativiteit van de natuur in al haar pluraliteit en onvoorzienigheid tot haar recht kan komen. Nog anders gezegd gaat het dus om een nieuwe vrijheid die ook raakt aan wat mensen kunnen zijn en worden. Met dit laatste opent zich het perspectief van een vermenselijking van de natuur. De verhaallijnen van een Nieuw thuiskomen, Nieuwe zintuigen, Nieuwe contacten, Nieuwe wildheid, Nieuwe verantwoordelijkheden, Nieuwe lotsverbindingen, Nieuwe tijden en Nieuwe betoveringen ontmoeten elkaar in een web van natuurverhalen dat in de spiegel van de weerstand de potentiële betrokkenheden herkent die het kan mobiliseren. De dichtregels van Hölderlin over de wonderlijke omstandigheid dat het gevaar zelf de redding kan zijn (‘Wo aber die Gefahr ist, wächst / Das Rettende auch.’) is vooral ook op de mens van toepassing. Open deur der open deuren: de mens die de natuur tot aan het randje van een Naa-tuur brengt is het zelf die met haar op zijn schreden terug kan keren – om vervolgens pluriforme gebeurtenissen geboren te laten worden waarvan wij ons nu nog maar nauwelijks een voorstelling kunnen maken. Waarom niet? Omdat we, als we dat wel konden, nu al betrokken zouden zijn. En allang de weerstand overwonnen hadden van een wetend geloof en een gelovend weten in het waarheidsgehalte van categorieën als nederigheid, uithoudingsvermogen en nataliteit. Onze eigen relatieve onbe140 Pagina 140

Pagina 142

Voor uitgaven, online archief en onderwijs magazines zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw weekbladen.

541 Lees publicatie 215Home


You need flash player to view this online publication