Yellowstone park, de Waddenzee met het Amazonegebied rondom Benjamin Constant op de grens tussen Brazilië en Peru? Zo zot als zulke voorstellen op het eerste gezicht lijken, zo exact benoemen ze het perspectief van Nieuwe lotsverbindingen die kunnen ontstaan door inderdaad zulke lijnen te leggen die wellicht ook economisch, ecologisch, sociologisch en cultureel verbindend zijn. Koppel dit met nieuwe vormen van eigenaarschap en je tuigt een web van natuurverhalen op dat de koers van de Blauwe Planeet in een compleet nieuw licht zou kunnen plaatsen. Een interventie van lotsverbindingen kan een enthousiasmerend grid leveren dat het belang van de planeet in het centrum plaatst met een grensoverstijgend visioen voorbij egoïsme en altruïsme, appellerend aan concrete ervaringen die het locale hier verbinden met het locale daar. Hoe hechter dit lotsverbonden web van gedeelde bestemmingen, des te krachtiger de betrokkenheid bij beleid dat daar op z’n beurt uit voort kan komen of door is te inspireren. Verhaallijnen van tijd vertrekken vanuit de premisse dat het de lineaire tijd in combinatie met onze taal (met name het Alfabet) was die in belangrijke mate leidden tot een vervreemding van de mens en een onttovering van de natuur. Verhaallijnen van tijd installeren de cycli in de natuur (seizoenen, ritmes, bewegingen, sterren en planeten, maar ook het humane bioritme) als inspiratie voor verwondering en betovering in domeinen die door de lineaire kloktijd worden beheerst. Wat betekent een terugkeer naar zulke cycli? Is er een tijdsbeleving voorbij lineaire en cyclische tijd denkbaar? Idealiter zorgen cyclische natuurverhalen ervoor dat de lineaire tijd van de samenleving steeds cyclischer wordt, bijvoorbeeld als volgt (de doorlopende lijn is de tijd, de ‘boompjes’ zijn interventies door verhaallijnen van tijd die in de rechtlijnige tijd interveniëren: oases van cycliciteit in het lineaire): 137 Pagina 137

Pagina 139

Heeft u een gids, issue of e-onderwijsmagazines? Gebruik Online Touch: lesmateriaal online publiceren.

541 Lees publicatie 215Home


You need flash player to view this online publication