doel-middeldenken worden geschraagd door een lineaire opvatting en beleving van de tijd, is het dan niet denkbaar dat natuurverhalen bijdragen aan nieuwe vormen van cyclische tijdsbeleving? Natuurverhalen als correctief op een lineaire tijd die, bijna als vanzelf, het onheil van een eindtijd over zich afroept? Zou daar niet een gezonde dosis natuurlijke ritmiek wonderen kunnen doen? Als we voorheen opperden dat onthaasting wel eens een onderdeel van het probleem zou kunnen zijn, dan lijkt een vergeten oorzaak daarvan hier aan de oppervlakte te komen. Want hoe verhoudt het postmoderne verlangen naar onthaasting en quality time zich tot de cyclische tijd? Staat cyclische tijdsbeleving niet bijna vanzelf onder het gesternte van een meer kwalitatieve invulling van de tijd. Natuurlijk moeten we ervoor waken om cyclisch niet al te dogmatisch in één adem met kwaliteit te zien, en lineair met kwantiteit. Maar toch: schuilt er geen intuïtieve waarheid in de koppeling van lineaire tijdsbeleving met een verlangen naar alsmaar méér, terwijl cyclische tijdsbeleving meer is geënt op behoud? Een duiding van de natuurvergetenheid kent geen natuurlijk einde. Nieuwe vergetenheden liggen op de loer; de vergetenheid zelf is steeds opnieuw een kans. Het is daarbij te hopen dat er voldoende vensters open blijven om de vergetenheid te kunnen thematiseren. Érgens moet je immers beginnen. Als geen enkel venster meer uitzicht biedt op natuur en als de mens niet meer kan zien dat er een verband ligt tussen zijn eigen natuur en die van een natuurlijke buitenwereld, dan wordt het moeilijk. Natuurverhalen moeten er daarom voor zorgen dat de ramen open blijven. Het vertellen en praktiseren van natuurverhalen is dan ook te zien als strategie die ervoor zorgt dat mens en natuur elkaar blijven zien, voelen en begrijpen. Tegen deze achtergrond is wat volgt voorlopig. In een poging handen en voeten te geven aan een fenomenologie van de natuur101 Pagina 101

Pagina 103

Heeft u een studiegids, digitaal bladeren of e-gidsen? Gebruik Online Touch: onderzoeksrapport digitaal zetten.

541 Lees publicatie 215Home


You need flash player to view this online publication