Conceptwijzer Januari 2013 Terwijl de partijen in Den Bosch werkten aan de voorwaarden om het nieuwe type kantine te realiseren, besloot InnovatieNetwerk op pad te gaan om te zien of er op andere plekken in het land ook animo voor het concept bestond. Dat resulteerde in een inspirerende rondgang langs een groot aantal agrarische onderwijscentra (AOC’s). Een aantal van deze instellingen is er in geslaagd hun kantine midden in het onderwijs te plaatsen. Deze scholen laten zien dat kantines een krachtige impuls bieden voor de onderwijskwaliteit, zorgen voor een goede aansluiting bij het bedrijfsleven en de bewustwording bij jongeren over gezonde voeding bevorderen. Deze conceptwijzer beschrijft de ervaringen van InnovatieNetwerk en vier onderwijsinstellingen met de ‘Kantine van de Toekomst’. Met als conclusie dat alle betrokken partijen met de kantine goud in handen hebben. Anders kijken, anders doen ‘Gaan jullie je handen even wassen’, roept Dennis Timmer. Vier leerlingen lopen naar de kraan. Als ze klaar zijn, pakken ze met een routinegebaar een netje dat ze over Leren over gezond voedsel tijdens het maken van de fruitsalades. Bron: AOC Oost Almelo. hun haar doen. Daarna lopen ze door de enorme keukenruimte naar de werktafels. Ze hebben allemaal een taak. Een jongen duwt bananen door de blender, waar al sinaasappelsap in zit. Dat worden smoothies die straks tijdens de lunch in de kantine verkocht gaan worden. ‘Waar staan de taartjes?’ vraagt een meisje. ‘Hoor ik het woord taartjes? Dat zijn brioches en die vallen onder het brood’, legt Timmer uit. De sfeer is rustig. Er is geen stress. In de koelcel staan grote rekken op wieltjes met belegde broodjes zoals meergranenbollen en witte pistolets met tonijnsalade, rucola en augurk. Smoothies. Bron: HAS Den Bosch. ‘Het begon drie jaar geleden met opmerkingen van mbo-leerlingen’ vertelt Dick van der Meijden, teamleider bij AOC Oost in Almelo, die zelf een groot fan is van de yoghurt met fruit en cruesli uit het vaste assortiment. ‘Ze vonden het maar raar dat we een opleiding voeding hadden, maar dat er in de kantine een machine met vooral snoep stond.’ Leerlingen leerden net als op andere scholen over het produceren van gezonde, veilige en duurzame voeding, maar hun lunch was dat allerminst. Terwijl de schoolmaaltijd daar juist een unieke gelegenheid toe biedt. Er volgden gesprekken met ouders, docenten en leerlingen. Alle partijen vonden dat het anders moest. Zo ontstond het plan voor de Gezonde Kantine. Het College van Bestuur was helemaal voor. ‘Juist omdat we een vmbo en een mbo hebben, is dit een ideale school voor zo’n initiatief’, zegt Van der Meijden. Het mbo verrichtte een consumentenonderzoek naar de menuvoorkeuren. De leerlingen van het vmbo zouden de lunch maken en verkopen. Pagina 1

Pagina 3

Heeft u een onderwijs catalogus, page flip flash of euitgaves? Gebruik Online Touch: flyer van papier naar digitaal converteren.

545 Lees publicatie 214Home


You need flash player to view this online publication