Omdat de Stadsbuurderij van Tuinen van West de ontwikkeling van de stadsboerderij op zich neemt, zullen deze ontwikkelkosten ook in de eerste 3 jaar in rekening worden gebracht. Dit wordt ook vooraf afgesproken bij het aangaan de overeenkomsten met de stadse boerenburgers. Op deze wijze is de stadboerderij een (tijdelijke) ‘inkomstenbron’ zijn voor de Stadsbuurderij om het initiatief ook daadwerkelijk op te kunnen zetten. Verwacht wordt dat de stadsboerderij op termijn lid wordt van de boerencoöperatieplus. Dit betekent dat een deel van de productie (die niet naar de eigenaren gaat) via de coöperatie wordt verkocht. Vooralsnog zal de boerencoöperatie leveren aan grotere food service partijen, maar op termijn kan ook het leveren aan de eindconsument middels het (meeleveren van producten in de) verspakketten overwogen worden. 8.3.7 Alternatieve invulling op braakliggend terrein Het kosten/batenoverzicht van de stadboerderij geeft inzicht in de mogelijkheden om ook op braakliggende terreinen samen met burgers een ‘moestuin nieuwe stijl’ op te zetten. Dit betekent dat er een ander niveau van investeren zal plaatsvinden, omdat hier geen permanent woonhuis en of schuren neergezet kunnen worden. Wel kunnen er tijdelijk ruimtes gecreëerd worden. Door te werken in sfeervolle mobiele units, Pipo‐wagens of bijzondere tentconstructies die passen in het landelijke karakter van het gebied. In dit geval lijkt het op een campingboerderij die ook verplaatsbaar is over het gebied als een deel van het gebied ontwikkeld gaat worden. Wij stellen voor om te onderzoeken waar mogelijk op het Lutkemeer bedrijventerrein tijdelijke stadsboerderijen op te zetten zijn. De grond van dit industrieterrein lijkt geschikt voor tuinbouw en de verwachting is dat het tussen de 5 tot 10 jaar zal braak liggen. Deze gebieden kunnen op deze wijze geld opbrengen, in de vorm van voedsel voor de stad, maar ook door het opbrengen van pacht, in plaats van dat de eigenaren beheerkosten moeten maken. De Stadsbuurderij als overkoepelende ontwikkelorganisatie kan bijdragen aan het beheer van deze braakliggende terreinen en het haalbaar en verantwoordelijk tijdelijk inzetten van dergelijke terreinen. Het voordeel van de Stadsbuurderij als beheerder is dat zij kan sturen op de uitwerking van de stadboerderij(en), maar ook dat er binnen de Stadsbuurderij en andere activiteiten – zoals de leer/werk en praktijktuin ‐ schaalvoordelen behaald kunnen worden, bijvoorbeeld door inzetten van zorg‐ en re‐integratiecliënten als werkkrachten op de stadsboerderijen. De braakliggende terreinen zouden ook directe inkomsten kunnen genereren voor de Stadsbuurderij en de boerencoöperatie+, omdat bijvoorbeeld als eis gesteld kan worden aan ondernemers die hier tijdelijk gaan boeren dat zij een deel van hun productie via de boerencoöperatie+ moeten verkopen. Op deze manier snijdt het mes aan twee kanten. 8.3.8 Aanbevelingen en acties om de stadsboerderij op te zetten  Reserveren van 3,5 hectare van het gebied van de volkstuinen nieuwe stijl;  Instellen van de ontwikkelorganisatie en aanstellen van programma manager;  Uitwerken van het businessplan voor bankfinanciering;  Crowd funding traject opzetten; eigen marketing communicatie en/of via bekende sites voor crowd funding; 49 Pagina 48

Pagina 50

Interactieve digi-krant, deze clubblad of publicatie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar online converteren van digitale reisgidsen.

544 Lees publicatie 213Home


You need flash player to view this online publication