lokale kringlopen te sluiten (in de voedselketen). Dit kan tot interessante kostenvoordelen leiden voor alle betrokkenen. De haalbaarheid van de Stadsbuurderij De omstandigheden waarin de gewenste ontwikkeling van Tuinen van West op gang moet worden gebracht zijn niet gunstig. Economische vooruitzichten zijn zeer matig en daarmee weinig uitnodigend om te investeren. Ook de gemeentelijke middelen zijn zeer beperkt. Mede tegen die achtergrond is bij de uitwerking van de businesscase steeds in het oog gehouden dat hetgeen wordt voorgesteld een gerede kans heeft op een kostendekkende exploitatie en niet structureel afhankelijk is van overheidsbijdragen of andere vormen van subsidie. In deze businesscase is de Stadsbuurderij niet alleen een ontwikkelorganisatie met kosten die voor de bekende baat uitgaan, maar zal ook inkomsten verwerven uit de initiatieven die zij ontwikkelt. Sommige tuinen en initiatieven zullen een kostenpost zijn en andere tuinen leveren inkomsten op, waarbij zij elkaar in stand houden. Dit is belangrijk, omdat de programma’s (tuinen) een geheel vormen en samen Tuinen van West ontwikkelen tot een aantrekkelijk gebied met een eenduidige uitstraling. Sommige inkomsten zullen weer verdwijnen bij de verzelfstandiging van een initiatief, anderen zullen toenemen naarmate de activiteiten verschuiven van ontwikkeling naar beheer (parkmanagement). Drie jaar zal de Stadsbuurderij nodig hebben om zelfvoorzienend te worden. In de eerste drie jaar is echter wel een bijdrage nodig van overheid en fondsen om de aanloopkosten te dekken. De gedetailleerde begroting laat zien hoe de Stadsbuurderij een haalbare benadering heeft ontwikkeld om snel en daadkrachtig de ontwikkeling van Tuinen van West een extra impuls te geven. Bron: Van Bergen Kolpa Architecten, ‘de park Supermarkt’ 17 Pagina 16

Pagina 18

Interactieve web vakblad, deze presentatie of gebruiksaanwijzing is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar op uw website plaatsen van digi clubmagazines.

544 Lees publicatie 213Home


You need flash player to view this online publication