overboord. Daarnaast communicatie apparatuur en navigatie apparatuur. Om een bestaande kotter als guard vessel permanent werkzaamheden in de offshore te laten verrichten, moet de kotter worden omgebouwd. Het ombouwen van een kotter tot een guard vessel in de offshore kost naar schatting minimaal ongeveer € 200.000, afhankelijk van de grootte van de kotter. Om een dergelijk bedrag te kunnen lenen van een bank, moet de eigenaar van de kotter een contract hebben waaruit blijkt dat de kotter de komende tijd verzekerd is van het verrichten van werkzaamheden in de offshore (persoonlijke communicatie met Henk Groen op 6 februari 2012). Voor het opruimen van olie uit de zee moet een kotter een grote tank aan boord hebben waarin de opgezogen olie kan worden opgeslagen. Een dergelijk tank is alleen al een investering van € 200.000 tot € 300.000 (persoonlijke communicatie met Henk Groen op 6 februari 2012). Het ombouwen van een kotter tot een stand-by vessel kost tussen de € 1 à 2 miljoen, afhankelijk van de grootte van de kotter (persoonlijke communicatie met Henk Groen op 6 februari 2012). Tot op heden zijn geen nieuwe Nederlandse vissersschepen gebouwd die speciaal ook voor nevenwerkzaamheden op zee zijn uitgelegd. Zowel vissers zelf als vertegenwoordigers van scheepswerven geven aan dat het bouwen van een visserijschip zo specifiek is dat de bouw ervan en het combineren met inzet voor in de offshore niet mogelijk is. Als voorbeeld wordt vaak gegeven dat een boodschappenauto ook niet geschikt is om als vrachtwagen te dienen of andersom. Nieuwe ideeën over de bouw van visserijschepen voor de Noordzee (Masterplan Duurzame Visserij) laten zien dat schepen in de vorm van een varend platform een mogelijkheid kan zijn in de nabije toekomst. Het idee is om visserij en transport als gescheiden activiteiten te beschouwen. Dus vissen en heen en weer varen (naar de markt) van elkaar scheiden. Een varend platform (visserij-, ontvangst-, verwerkings- en opslageenheid, zelfs 'supermarkt kant en klare vis' produceren) kan in de buurt van andere visserijschepen liggen en andere visserijschepen kunnen hun vangst aan het platform afleveren (tenderen). Het platform kan ook andere, niet aan visserij gerelateerde nevenactiviteiten zoals onderzoekstaken ontplooien. Anderzijds kunnen speciale, relatief kleine, wendbare transportscheepjes (tenders) de vangst van vis (al of niet verwerkt) daarna aan wal brengen waarbij de tenderscheepjes tussentijds ook andere werkzaamheden op zee zouden kunnen uitvoeren (onderzoek, transport van materialen en mensen etc.). Het visserijplatform heeft dan bijvoorbeeld ook weer (nieuwe) bemanning en materialen aan boord voor visserijschepen (via de tenderboten). Het concept wordt momenteel verder uitgeschreven en logistiek gezien vraagt het ook om een geheel andere zienswijze en inzet van schepen en bemanning. 30 Pagina 35
Pagina 37Interactieve online magazine, deze maandblad of onderwijscatalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online uitgeven van internet tijdschriften.
540 Lees publicatie 212Home