maken voor aanleg van kabels en pijpleidingen. Het bedrijf Braveheart heeft in het recente verleden vissersschepen omgebouwd om deze geschikt te maken voor de offshore. De schepen worden ingezet bij de inspectie en bewaking van gas- en oliepijpleidingen, betonning, seismologie en hydrografie (Verhoeven et al., 2009: 31). Het blijkt dat vissersschepen niet of nauwelijks op tijdelijke basis voor activiteiten in de offshore-industrie kunnen worden ingezet. De aanvullende eisen en benodigde investeringen zijn dusdanig dat kotters (indien geschikt te maken) in feite fulltime over zouden moeten gaan op deze andere activiteiten waardoor er geen sprake meer is van multipurpose inzet van schepen of ondernemerschap. Vissers zouden dan ondernemers in een andere sector worden. Uitgezonderd hiervan is het fungeren van kotters als guard vessel. 4.6 Vi ssers Visserijschepen kunnen slechts zeer beperkt een alternatief zijn voor gespecialiseerde offshorevaartuigen. Vissers hebben echter wel veel kennis van de zee en van waterwegen waardoor de expertise van de visserman wel van grote waarde kan zijn voor offshorebedrijven. Een voordeel van het inschakelen van vissers kan zijn dat zij vaak meer ervaren zijn met lokale omstandigheden en met het opereren in wisselende en slechte weersomstandigheden. Een nadeel is dat de meeste kottervissers niet lang op zee willen zijn.3 Urker vissers zouden bijvoorbeeld maximaal een week van huis willen zijn. Voor bijna geen enkele kottervisser in Nederland zou twee maanden op zee een denkbare optie zijn (persoonlijke communicatie met Henk Groen op 6 februari 2012). 4.7 Aanpassingen bestaand schip Bij het doen van bijvoorbeeld bodemonderzoek moet een kraan aan boord worden geplaatst, accommodatie aan boord zijn en andere apparatuur worden aangeschaft. De schipper moet ook kennis en ervaring hebben met veiligheidsvoorschriften, en kennis van nautisch Engels. Vaak wordt ook op zondag gewerkt (Verhoeven et al., 2009). Voor het slepen van sensoren is niet zoveel nodig, vooral een hijsinstallatie om de sensoren overboord te kunnen zetten (Verhoeven et al., 2009: 30). Voor de veiligheid moet een guard vessel het volgende aan boord hebben: een rubberboot, opblaasbare reddingsboten, veiligheidsnet voor opvissen van man 3 Rederij Groen, Scheveningen: 'Bijna geen enkele kottervisser in Nederland wil meer dan een week op zee zijn.' 29 Pagina 34
Pagina 36Interactieve e-magazine, deze mailing of vaktijdschrift is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie omzetten van web flyers.
540 Lees publicatie 212Home