wanneer hij zijn schip voor die andere werkzaamheden inzet of dat het schip weer gebruikt wordt voor de visvangst. Bij het verrichten van werkzaamheden voor de offshore, moeten de logboekgegevens (net als tijdens visserijactiviteiten) worden ingevuld en ingeleverd bij het ministerie van EL&I. Wanneer een vissersvaartuig na een jaar nog steeds andere activiteiten dan visserij uitvoert, dan haalt het ministerie van EL&I het vaartuig uit het Register. Het vaartuig valt dan niet meer onder het Vissersvaartuigenbesluit maar onder het Schepenbesluit, waarin regelgeving staat met betrekking tot de veiligheid en certificering van zeeschepen (persoonlijke communicatie met Roos en Demkes, 2012). 4.2.3 Stand-by vessel voor redding uit zee Voor vissersvaartuigen die worden ingezet als stand-by vessel voor redding uit zee gelden eisen ten aanzien van de inrichting van het schip. De eisen hebben vooral betrekking op de voorzieningen voor het aan boord kunnen nemen en kunnen onderbrengen van mensen ingeval van calamiteiten. Een schip moet beschikken over het certificaat stand-by vessel (activiteiten bijstand op zee) dat wordt afgegeven door de Inspectie Leefomgeving en Milieu (voorheen Inspectie Verkeer en Waterstaat) of door een erkend classificatiebureau zoals Lloyds, Det Norske Veritas, Bureau Veritas. Om in aanmerking te komen voor het certificaat stand-by vessel moet een schip voldoen aan eisen van de Nederlandse Olie en Gas Exploratie en Productie Associatie. (NOGEPA-eisen, 2004): de Nederlandse wetgeving het internationale verdrag SOLAS van IMO, waarin afspraken staan over met name veiligheid, reddingsmiddelen, radiocommunicatie en navigatie. de leidraad stand-by vessel van de NOGEPA. 4.3 markt De transparantie van de markt is zeer beperkt. Er lijken weinig spelers te zijn die opereren in goed op elkaar ingespeeld partnerschap. Alle opdrachten lijken via een beperkt aantal kanalen te lopen, waardoor het voor relatieve buitenstaanders uiterst moeilijk is om concurrerend te kunnen werken. marktprijzen voor zeedagen voor verschillende typen schepen zijn niet transparant en de kans op het verwerven van opdrachten is relatief klein. In economisch mindere tijden voor de visserij (tijdelijk minder vangst, seizoensmatige invloeden, lage visprijzen etc.) neemt het aanbod van kotters ook nog eens toe, waardoor de pieken in aanbod van capaciteit tot nog lagere marktprijzen lijken te leiden. De markt is economisch marginaal en wordt momenteel ingeschat op maximaal een kleine 3 miljoen euro en zal waarschijnlijk niet toenemen. 23 Pagina 28
Pagina 30Voor gidsen, online onderwijs catalogi en rapporten zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw archief.
540 Lees publicatie 212Home