algemene eis in geval van emergency and rescue van mensen op de olie- en gasplatforms in de Noordzee. 4.2 Wettelijke eisen 4.2.1 Algemeen Indien een vissersvaartuig wordt ingezet voor de offshore, dan stellen de regels van de Scheepvaartinspectie dat geen enkele visserijuitrusting (netten en dergelijke) meer aan boord aanwezig mag zijn. De kotter wordt dan niet meer beschouwd als een vissersvaartuig maar als een koopvaardijschip en het moet dan voldoen aan de eisen die daarvoor worden gesteld (persoonlijke communicatie met Henk Groen, 2012). Voor grotere schepen gelden eisen met betrekking tot management aan de wal (beschikbaarheid en bereikbaarheid). Veel bestaande vissersvaartuigen kunnen niet voldoen aan de wettelijke eisen. Bij nieuw te bouwen schepen kan bij de lay-out ervan rekening worden gehouden om in de toekomst multipurpose te kunnen worden ingezet (custom made schepen). Nieuwbouw met behulp van modules (relatief makkelijk verwijderbare en plaatsbare componenten op en aan het schip) maken het schip multifunctioneel inzetbaar. Gedacht moet worden aan ruimte voor container(s) aan boord met daarin apparatuur, communicatiemiddelen, onderzoeksmateriaal en dergelijke, met flexibele aansluitingen voor elektra, communicatie en kranen etc. Dit zijn zaken die tijdens de planning van toekomstige activiteiten (business plan) en de bouw van het schip al moeten worden bepaald in nauw contact met toekomstige opdrachtgever(s). Dit vraagt om een langetermijnvisie voor een visserijbedrijf met nevenactiviteiten. Aan de bemanning worden een aantal aanvullende eisen gesteld. Qua communicatie is een belangrijke eis dat schipper en bemanning de Engelse taal goed beheersen. 4.2.2 Guard vessel Een guard vessel (wachtschip) bewaakt bepaalde activiteiten op zee in een beperkt gebied waar andere zeeschepen dan waarvoor een guard vessel werkt ook actief zijn. Een guard vessel werkt meestal voor onderzoekschepen waarbij de guard vessel als extra communicatiekanaal fungeert richting alle overige zeescheepvaart. Doel is het voorkomen van mogelijke aanvaringen en incidenten en van verstoring van onderzoek. Om te kunnen worden ingezet als guard vessel moet toestemming worden verkregen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M). Vervolgens geeft het ministerie van I&M aan het ministerie van EL&I advies om het betreffende vissersvaartuig tijdelijk te schorsen op basis van het Vissersvaartuigenbesluit. De visvergunning wordt dan tijdelijk geschorst. Het ministerie van EL&I laat het vissersvaartuig in beginsel in het Nederlands Register van Vissersvaartuigen staan. De eigenaar van het vissersvaartuig moet wel elke keer melden 22 Pagina 27

Pagina 29

Heeft u een jaarverslag, digibrochure of eartikelen? Gebruik Online Touch: studiegids online plaatsen.

540 Lees publicatie 212Home


You need flash player to view this online publication