Actoren in de Noord-Veluwe die voor de afzet van de producten in aanmerking komen, zijn Boerenhart (tilapia) en Willem en Drees (groenten) − beide gericht op de afzet van duurzaam/biologisch geproduceerde streekproducten. Zij spelen in op het feit dat steeds meer supermarkten schappen reserveren voor streekproducten. Nutadis uit Harderwijk, de grootste distributeur van biologische en reformartikelen in de Benelux, komt daar eveneens voor in aanmerking. 13.2 Pilot- en demofase Het is de bedoeling om Nutri-hof in drie fases tot marktimplementatie te brengen: a) Conceptfase, waarin het concept wordt uitgewerkt en de businesscase in grote lijnen wordt opgesteld. b) Pilotfase, waarin op kleine schaal het concept wordt gedimensioneerd en uitgetest. Hiervoor zal subsidie in het kader van “Investeringen in Aquacultuur” worden aangevraagd (september 2011) bij het ministerie van EL&I. c) Commerciële fase, waarin met commerciële partners een commercieel project wordt opgezet. Naarmate deze fases worden doorlopen, zullen meer partijen als (keten)partner dienen te worden betrokken voor ontwerp/dimensionering, financiering en uitvoering. De conceptfase is onderwerp van dit rapport en wordt getrokken door AquaFarmingConsult als conceptontwikkelaar en teelttechnisch adviseur. De pilotfase zal (meer) duidelijkheid moeten verschaffen over: • De dimensionering van het concept, • Alternatieve conceptonderdelen (vissoorten, groentesoorten), • Nutriëntenstromen, 67 • Producties, kosten en baten. Voor deze fase bestaat behoefte aan consortiumvorming tussen (minimaal) de conceptontwikkelaar/teelttechnisch adviseur, een technische installateur/dienstverlener en risicodragende financiers – bij voorkeur in te vullen door een subsidieverlenende overheidsinstantie en een private financier/ondernemer met kennis van de visketen. In de demofase moet het standaardconcept op commerciële schaalgrootte worden geplaatst en geëxploiteerd. In die fase kan er ook (in samenwerking met kenniscentra) aandacht besteed worden aan de ontwikkeling van conceptvariaties. In dat kader is de ontwikkeling van mariene variaties naast zoetwatervariaties interessant, maar ook de ontwikkeling van variaties met sierproducten in plaats van consumptieproducten. Een en ander betekent voor de consortiumvorming dat in ieder geval een producent moet worden gevonden die de exploitatie van de demo op zich neemt, en dat contractuele relaties met toeleveranciers en afnemers worden aangegaan. Voor de ontwikkeling van conceptvariaties zou het pilotconsortium met de producent en een kennisinstelling daarnaast een nieuw projectconsortium kunnen vormen. Pagina 77

Pagina 79

Heeft u een nieuwsbrief, pagegangster of web drukwerk? Gebruik Online Touch: weekblad online uitgeven.

543 Lees publicatie 211Home


You need flash player to view this online publication