Veeneklaas onderscheidt in zijn essay drie motieven voor natuurbescherming: natuur als erfgoed, natuur als kapitaalgoed en natuur als consumptiegoed. Deze motieven zijn niet alleen wezenlijk verschillend in doelstellingen, maar kennen ook eigen obstakels en verschillende primaire actoren. Zijn stelling is dat de motieven tot dusverre te weinig zijn onderscheiden, met als gevolg een welhaast onontwarbare kluwen van argumenten en tegenargumenten. Wij hopen dat deze inzichten zullen bijdragen tot een scherpere diagnose van de huidige problematiek rond natuur en landschap, en ook zullen helpen bij het zoeken naar oplossingen. Want dat natuur en landschap voor iedereen belangrijk zijn – zij het dan om verschillende redenen – maakt dit essay wel duidelijk. Vanuit InnovatieNetwerk zullen we de komende maanden via gesprekken met insiders en outsiders proberen de uit dit essay voortvloeiende handelingsperspectieven scherper in beeld te krijgen. Mocht u aan een of meer van die gesprekken deel willen nemen, meldt u dan aan. Dr. G. Vos, Directeur InnovatieNetwerk Pagina 3

Pagina 5

Interactieve digitale reisgids, deze presentatie of magazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het converteren naar een online publicatie van digi-relatiemagazines.

538 Lees publicatie 209Home


You need flash player to view this online publication