14 • Cultuur: Ook opvoeding kan de waardering voor biodiversiteit bepalen. In met name westerse culturen krijgt de liefde voor dieren al vanaf de prille jeugd veel aandacht. Kinderen krijgen veel dierenknuffels die ’s nachts mee naar bed mogen, en leren lezen uit prentenboeken waarin dieren een grote rol spelen. Ook de publieke media besteden veel zendtijd aan (vaak zielige) dieren, vooral in programma’s voor (jonge) kinderen. In het Jeugdjourmaal is er bijna standaard een dieren-item. Ook op YouTube zijn filmpjes met (grappige, ontroerende) dieren bijzonder populair. Op de televisie zijn er speciale natuurkanalen maar ook de algemene zenders grossieren in programma’s over de wonderen van de natuur, over tuinen & tuinieren, dierentuinen en over dierenverzorging, enzovoorts. Die westerse dierenliefde kan heel ver gaan. Sommige mensen springen met gevaar voor eigen leven hun hond achterna om deze te redden uit een gevaarlijke, woest kolkende rivier, maar voor een dure fiets waagt iemand zijn leven niet zo gemakkelijk. Dierenliefde blijft ook tot het eind overeind als mensen dementeren. Een verklaring voor dit alles ligt misschien in natuurlijke voorkeuren en hun versterking door gedragsbeïnvloeding vanaf jonge leeftijd. • Biofilie: De evolutie van de mens speelt ook een rol in onze voorkeuren voor natuur - dit wordt de biofilie-hypothese genoemd. Net zoals de evolutie ervoor heeft gezorgd dat de ronde vorm van het hoofd, de grote ogen, en de ‘schattige’ bewegingen van baby’s een grote aantrekkingskracht uitoefenen op volwassenen, zijn we ook door selectie aangepast aan een voorkeur voor een natuurlijke omgeving die het beste past bij onze oorspronkelijke niche: een halfopen landschap met bosschages en water, liefst met enig hoogteverschil, dat ons zowel dekking als uitzicht geeft. Deze hypothese biedt een mogelijke verklaring voor de voorkeur van mensen om in een groene omgeving en bij water te wonen. • Moraal: Morele argumenten vinden meestal hun oorsprong in een levensovertuiging die draait om een almachtige godheid of groep van goden die de aarde geschapen hebben. Eerbied voor de werken van deze goden is vervolgens een reden om respectvol met de aarde en haar bewoners om te gaan. Anderzijds kunnen geloofsargumenten ook een alibi zijn om de natuur uit te buiten – de gedachtegang is dan dat de natuur een goddelijk geschenk is aan de mens om naar eigen goeddunken te gebruiken. Mensen van nu voelen ook morele verantwoordelijkheid tegenover mensen van de toekomst. De soorten die nu uitsterven zullen toekomstige generaties niet meer meemaken. Zullen onze kinderen ze missen? Of de kinderen van onze kinderen? De buidelwolf en de quagga zijn in het verleden al uitgeroeid, maar wat betekent dat nu voor ons?” Ten slotte wordt ook wel aangedragen dat natuur een ‘intrinsieke waarde’ heeft, een waarde van zichzelf. Waardetoekenning buiten de mens om is echter een logische onmogelijkheid, waardoor het begrip intrinsieke waarde als zelfstandig argument niet overtuigt. Men zal moeten zoeken naar de redenen waarom sommige mensen ervaren dat de natuur een intrinsieke waarde heeft. En dat kan één van de hiervoor genoemde redenen zijn, of een combinatie daarvan. Pagina 21

Pagina 23

Interactieve e-webshop, deze sportblad of sportblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar digitaal converteren van internet lesboeken.

538 Lees publicatie 209Home


You need flash player to view this online publication