2 De praktijk is een landschap van innovaties waarin uiteenlopende organisaties, instituten en ondernemingen een rol spelen. In dat praktijklandschap ontstaan leertekorten die niet exclusief te wijten zijn aan één van die partijen. De leertekorten ontstaan door incomplete verbindingen of door onbedoeld tegenwerken. Belangen zijn inderdaad vaak verschillend en lijken zelfs tegengesteld. Dat betekent niet dat ze niet te koppelen zijn. Door vernieuwende manieren van samenwerken en vernieuwende processen te realiseren worden kansen gepakt en krijgt het oplossen van problemen een duurzame dimensie. De InnovatieAcademie richt zich specifiek op het mee helpen omzetten van de waardevolle ervaringskennis in nieuwe competenties en ver mogens op organisatieniveau. Die rol wordt momenteel namelijk niet door één van de traditionele partijen opgepakt. Een nieuwkomer in het praktijklandschap zoals de InnovatieAcademie dient zich te bewijzen. De toegevoerde waarde ligt op het aanbrengen van sociale leerstrategieën die bijdragen aan een doorgaande ontwikkeling rond een initiatief of innovatie. De kern van de aanpak bestaat erin dat mensen zelf ruimte creëren in hun werkpraktijk om het over de lastige kwesties te hebben en om belemmeringen voor doorgaande ontwikkeling weg te nemen. Uiteenlopende ervaringen met kennis - management, intervisie, leerexpedities en ‘communities of practice’ hebben de nodige methodieken en werkvormen opgeleverd. De ambitie van de InnovatieAcademie is om daar een coherente en sociale leerstrategie van te maken opdat leren strategische betekenis krijgt. Daartoe wordt gericht naar oefenterreinen gezocht, plekken waar de InnovatieAcademie bijdraagt aan het ontwikkelen van innovatief vermogen met als resultaat dat de praktijk bereid is en in staat is innovaties te adopteren en verder door te ontwikkelen. Pagina 11
Pagina 13Scoor meer met een online shop in uw gidsen. Velen gingen u voor en publiceerden magazines online.
532 Lees publicatie 205Home