Samenvatting: InnovatieAcademie zoekt oefenterrein 1 Een jaar lang leren, waar kun je daarvoor als manager, projectleider of beleidsmaker op het gebied van innovatie terecht? Nog een opleiding is niet waar ervaren professionals naar op zoek zijn, ze willen vooral met gelijkgestemden in gesprek gaan over waar ze in de praktijk tegenaan lopen. Een jaar lang leren gaat over het beter en effectiever omgaan met lastige kwesties in innovatieprocessen. De leerbehoefte is heel praktisch: hoe kom ik een paar stappen verder? Hoe houd ik de ontwikkeling vast? Hoe verbind ik belangen in een gebied of rond een goed initiatief? Hoe vorm ik een ondernemend consortium dat een uitgewerkt idee verder brengt? Dergelijke vragen spelen op het snijvlak van inhoud en proces. De peers die je zoekt, beschikken over een vergelijkbaar ervaringsniveau en vullen elkaar aan. Maar die gelijkgestemden zijn vaak even druk en daardoor worden kansen gemist. Het missen van kansen is voor de InnovatieAcademie een signaal dat er mogelijk te weinig wordt geleerd. Er kan sprake zijn van serieuze leertekorten doordat beschikbare kennis onvoldoende zijn toepassing vindt in de praktijk of doordat mensen met aanvullende ervaring elkaar niet vinden. Soms schort het aan de ontvankelijkheid voor nieuwe ideeën of beproefde innovaties. Verder worden nieuwe ontwikkelingen gemist omdat men deze niet ziet als een oplossing voor de problemen waar men zelf mee worstelt. Een nieuwe ontwikkeling is namelijk geen pasklare oplossing. De oplossing moet in de praktijk nog worden gemaakt of geassembleerd. Leertekorten wijzen niet op onwil, maar tonen aan dat de waan van de dag te weinig gelegenheid biedt om kennis te delen, met anderen te leren en laat staan samen iets te bereiken. Aan dergelijke leertekorten gaat de InnovatieAcademie iets doen. Pagina 10
Pagina 12Scoor meer met een web winkel in uw verenigingsbladen. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijs catalogi online.
532 Lees publicatie 205Home